000086181 001__ 86181
000086181 005__ 20191128095710.0
000086181 0247_ $$2doi$$a10.7203/laocoonte.0.5.12430
000086181 0248_ $$2sideral$$a114596
000086181 037__ $$aART-2018-114596
000086181 041__ $$aspa
000086181 100__ $$0(orcid)0000-0001-6829-1738$$aMurillo Ligorred, Victor$$uUniversidad de Zaragoza
000086181 245__ $$aLa pintura como huella: fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter
000086181 260__ $$c2018
000086181 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000086181 5203_ $$aEl presente texto aborda la cuestión del concepto de índex en la obra pictórica de Gerhard Richter. Esta cualidad de lo fotográfico revierte en la pintura abstracta de los años ochenta en tanto que huella. Para ello, primero se analiza el índex desde la mecanicidad, la tecnicidad y el antiestilo, con el que Richter trabaja sus obras. Para después, analizar cómo el índex, desde su categoría de huella, muestra el rastro de los aparatos por los que fue creado el cuadro. Richter traslada al mundo de la pintura la técnica fotográfica, entrando en un debate de lo fotográfico por la vía de la suplantación de lo pictórico. Un análisis que justifica sus modos de hacer y explica la naturaleza mecánica de sus pinturas.

The present text approaches the work of Gerhard Richter in terms of footprint or index, concept by which better understand the ways of painting of the German artist from 1962. For do this, we analyze how the concept of index works both in the photo-paintings of the 1960s and in the abstract work of the eighties and nineties. It is studied how their ways of doing have to do with a machine art and not with the traditional procedure of painters to create paintings. Afterwards, the debate focuses on the technicality, the mechanicity and the anti-style characteristic of the photo-paintings and the abstract paintings understood as a footprint, far from conventional painting and without any type of artifice. A current reading on the iconic that explores the new languages of the artistic from the mechanicity of the technique in the slide that arises from the photographic to the pictorial.
000086181 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000086181 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000086181 7102_ $$13001$$2193$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Expres.Music.Plást.Corp.$$cÁrea Didáctica Expr.Plástica
000086181 773__ $$g5 (2018), 264-275$$pLaocoonte$$tLaocoonte$$x2386-8449
000086181 8564_ $$s261937$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/86181/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000086181 8564_ $$s88433$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/86181/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000086181 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:86181$$particulos$$pdriver
000086181 951__ $$a2019-11-22-14:42:29
000086181 980__ $$aARTICLE