000094540 001__ 94540
000094540 005__ 20230921135432.0
000094540 0247_ $$2doi$$a10.4995/vlc.2019.10965
000094540 0248_ $$2sideral$$a118478
000094540 037__ $$aART-2019-118478
000094540 041__ $$aspa
000094540 100__ $$0(orcid)0000-0002-2754-4636$$aLabarta Aizpún, Carlos$$uUniversidad de Zaragoza
000094540 245__ $$aJorge Oteiza y Mariano Garrigues en el INIA (1951-57): un cruce de dos modernidades
000094540 260__ $$c2019
000094540 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000094540 5203_ $$aLa fructífera década de los cincuenta, prolijamente estudiada, esconde no obstante inesperadas coincidencias como la confluencia de un escultor decididamente experimental y un arquitecto con un perfil más posibilista. Las circunstancias del encuentro y la revelación de esta obra conjunta, solo puntualmente tratada en la historiografía correspondiente, se desgranan como un acontecimiento que contribuye a verificar, una vez más, las variadas almas de la modernidad española, tan fecunda precisamente por su mestizaje fortalecido por la dificultad de cualquier encasillamiento. En este caso se concluye que la pieza de Oteiza, fruto de sus investigaciones sobre las implicaciones espaciales del muro, se yuxtapone al edificio de Garrigues no llegando a alcanzar un diálogo real con la arquitectura del Instituto de una incipiente modernidad.
The fruitful decade of the nineteen-fifties, although a widely studied period, harbours unexpected eventualities, such as the confluence of a resolutely experimental sculptor and an architect of a more possibilistic nature. The circumstances surrounding the encounter and revelation of this joint work, very rarely mentioned in the corresponding literature, can be seen as an event that contributes to verifying, once again, the multi-faceted soul of the modern movement in Spain, whose fruitfulness was a result of its inherent hybridity, strengthened by the challenge of creating any classification. In this case, it is concluded that Oteiza’s piece, the result of his investigation into the spatial implications of the wall, is juxtaposed against the building by Garrigues without achieving a real dialogue with the incipient modernism in the architecture of the institute.
000094540 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
000094540 592__ $$a0.102$$b2019
000094540 593__ $$aVisual Arts and Performing Arts$$c2019$$dQ3
000094540 593__ $$aGeography, Planning and Development$$c2019$$dQ4
000094540 593__ $$aUrban Studies$$c2019$$dQ4
000094540 593__ $$aArchitecture$$c2019$$dQ4
000094540 593__ $$aHistory$$c2019$$dQ4
000094540 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000094540 700__ $$0(orcid)0000-0003-3091-7795$$aDelgado Orusco, Eduardo$$uUniversidad de Zaragoza
000094540 7102_ $$15010$$2715$$aUniversidad de Zaragoza$$bUnidad Predepartam. Arquitect.$$cÁrea Proyectos Arquitectónicos
000094540 773__ $$g6, 2 (2019), 121-146$$pVLC arquit.$$tVLC arquitectura$$x2341-3050
000094540 8564_ $$s8168203$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/94540/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000094540 8564_ $$s297839$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/94540/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000094540 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:94540$$particulos$$pdriver
000094540 951__ $$a2023-09-21-13:30:29
000094540 980__ $$aARTICLE