000095406 001__ 95406
000095406 005__ 20210902121820.0
000095406 0247_ $$2doi$$a10.4185/RLCS-2020-1416
000095406 0248_ $$2sideral$$a119215
000095406 037__ $$aART-2020-119215
000095406 041__ $$aeng
000095406 100__ $$0(orcid)0000-0002-0004-1094$$aMarta-Lazo, C.$$uUniversidad de Zaragoza
000095406 245__ $$aDigital journalism competences. Systematic review of the scientific literature on new professional profiles of the journalist
000095406 260__ $$c2020
000095406 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000095406 5203_ $$aEl estudio emprende un análisis de la literatura científica que ha centrado su interés en la formación en nuevas tecnologías de los profesionales de la información. Con esa finalidad, el trabajo acota la revisión a 119 artículos indexados en las bases de datos Web of Science (54) y Scopus (65), entre 1998 y 2017. El objetivo del estudio es determinar cuáles son las competencias tecnológicas más demandadas por la industria, y cuáles son los valores inalterables del periodismo. La exploración del corpus especulativo determina el siguiente resultado: los profesionales, los empresarios y las audiencias concuerdan que la pervivencia de un periodismo de calidad depende de la integración del entorno tecnológico, el económico y el de los principios esenciales de la profesión. La discusión plantea un tema de fondo en los que investigadores debemos profundizar: cómo las universidades pueden contribuir a la mejorara el periodismo en esos tres aspectos.
The study undertakes an analysis of the scientific literature that has focused its interest on the training in new technologies for information professionals. With this purpose, the work limits the review to 119 indexed articles in the Web of Science (54) and Scopus (65) from 1998 until 2017. The objective of the study is to identify what are the technological competences most demanded by the industry, and which are the inalterable values of journalism. An exploration of the speculative corpus determines the following result: the professionals, the businessmen and the audiences agree on the continuity of quality journalism depends on the integration of three environments: the technological, the economic and that of the fundamental principles of the profession. The argument raise a theme where researchers must deepen how the universities can contribute to the improvement of journalism in these three areas.
000095406 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000095406 592__ $$a0.537$$b2020
000095406 593__ $$aCommunication$$c2020$$dQ2
000095406 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000095406 700__ $$aRodríguez Rodríguez, J.M.
000095406 700__ $$aPeñalva, S.
000095406 7102_ $$15013$$2675$$aUniversidad de Zaragoza$$bUnidad Predepartam. Period.Co.$$cÁrea Periodismo
000095406 773__ $$g2020, 75 (2020), 53-68$$pRev. lat. comun. soc.$$tRevista latina de comunicación social.$$x1138-5820
000095406 8564_ $$s384758$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/95406/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000095406 8564_ $$s436354$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/95406/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000095406 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:95406$$particulos$$pdriver
000095406 951__ $$a2021-09-02-10:07:46
000095406 980__ $$aARTICLE