000095788 001__ 95788
000095788 005__ 20240509135608.0
000095788 0248_ $$2sideral$$a120358
000095788 0247_ $$2doi$$a10.51302/tce.2020.487
000095788 037__ $$aART-2020-120358
000095788 041__ $$aeng
000095788 100__ $$0(orcid)0000-0002-8201-0469$$aBustamante, Juan Carlos$$uUniversidad de Zaragoza
000095788 245__ $$aImpact of an exergame-based didactic intervention on supplementary motor area activation during motor coordination in primary school students: a pilot study
000095788 260__ $$c2020
000095788 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000095788 5203_ $$aOur study investigated the effect of an exergaming didactic intervention in Physical Education (PE) on brain functioning associated with motor coordination. Five students formed the control group (received traditional didactic intervention) and four made up the experimental group (received exergaming didactic intervention). Functional near-infrared spectroscopy (fNIRS) measures were acquired at two time points (before and after intervention) by a 64-channel NIRScout system covering the supplementary motor area (SMA) while performing a bimanual digital flexion-extension coordination task. The results showed a more efficient activity pattern for the group that performed the gamified exergaming intervention than for the control group (traditional didactic intervention). In conclusion, our study reports neurofunctional evidence for effects of exergames on motor coordination.
Este estudio busca analizar el efecto de una intervención educativa, basada en el uso de un exergame, sobre la actividad cerebral relacionada con procesos de coordinación motora. Cinco alumnos formaron parte del grupo control (fueron los que recibieron la intervención didáctica tradicional) y cuatro alumnos formaron parte del grupo experimental (recibieron la intervención educativa basada en el uso del exergame). Las medidas de espectroscopía funcional de infrarrojo cercano (fNIRS) se recogieron en dos momentos diferenciados (antes –medida PRE– y después –medida POST– de la intervención) con un sistema NIRScout de 64 canales, cubriendo el área motora suplementaria (SMA) durante la realización de una tarea de coordinación bimanual de flexión-extensión digital. Los resultados mostraron que parece existir un patrón de actividad más eficiente en el grupo que realizó la intervención de exergaming gamificada en comparación con el grupo que realizó la intervención didáctica tradicional. En conclusión, nuestro estudio muestra evidencia neurofuncional sobre los efectos de los exergames en la coordinación motora.
000095788 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/INFR2016-UZ-SOC05$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/JIUZ-2017-SOC-06
000095788 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000095788 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000095788 700__ $$0(orcid)0000-0003-4621-6993$$aQuintas Hijós, Alejandro$$uUniversidad de Zaragoza
000095788 700__ $$0(orcid)0009-0007-9320-6751$$aSegura Berges, Manuel
000095788 700__ $$0(orcid)0000-0002-3776-2901$$aPeñarrubia Lozano, Carlos$$uUniversidad de Zaragoza
000095788 700__ $$0(orcid)0000-0003-1702-3308$$aAntoñanzas Laborda, José Luis$$uUniversidad de Zaragoza
000095788 7102_ $$13001$$2187$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Expres.Music.Plást.Corp.$$cÁrea Didáctica Expres.Corporal
000095788 7102_ $$14001$$2215$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Didáctica y Organiz. Esc.
000095788 7102_ $$14009$$2735$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Psicolog.Evolut.Educac
000095788 773__ $$g17 (2020), 79-96$$pTecnol. cienc. educ.$$tTecnología, ciencia y educación$$x2444-250X
000095788 85641 $$uhttps://tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/487$$zTexto completo de la revista
000095788 8564_ $$s281561$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/95788/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000095788 8564_ $$s1697$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/95788/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000095788 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:95788$$particulos$$pdriver
000095788 951__ $$a2024-05-09-13:41:44
000095788 980__ $$aARTICLE