Expectancy-value model related to physical activity behaviors in chilean and spanish adolescents
Resumen: The purpose of the study is to comparatively test the expectancy-value model in Chilean and Spanish samples. The model proposes: a social world (composed of social support, physical activity teasing, and weight teasing), expectancy (composed of perceived competence and appearance), task values (composed of enjoyment and stress) to predict physical activity and intention to be physically active. Participants were 497 (Chilean) and 1365 (Spanish) adolescents. Structural equation models and multi-group modelling were used. All the models presented adequate fit to the data. The results show that physical activity teasing is a contextual and essential variable; perceived competence and enjoyment influenced physical activity and intentions to be physically active; some differences appeared in the prediction of physical activity and intentions to be physically active when the multi-group model was run. Culturally tailored interventions are key to improving physical activity (PA) behaviors.
Idioma: Inglés
DOI: 10.3390/ijerph17218219
Año: 2020
Publicado en: International journal of environmental research and public health 17, 21 (2020), 8219 [15 pp]
ISSN: 1660-4601

Factor impacto JCR: 3.39 (2020)
Categ. JCR: PUBLIC, ENVIRONMENTAL & OCCUPATIONAL HEALTH rank: 41 / 176 = 0.233 (2020) - Q1 - T1
Categ. JCR: ENVIRONMENTAL SCIENCES rank: 118 / 273 = 0.432 (2020) - Q2 - T2
Categ. JCR: PUBLIC, ENVIRONMENTAL & OCCUPATIONAL HEALTH rank: 68 / 203 = 0.335 (2020) - Q2 - T2

Factor impacto SCIMAGO: 0.747 - Health, Toxicology and Mutagenesis (Q2) - Public Health, Environmental and Occupational Health (Q2) - Pollution (Q2)

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Expres.Corporal (Dpto. Expres.Music.Plást.Corp.)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2022-11-24-10:09:15)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Psicología Evolutiva y de la Educación
Artículos > Artículos por área > Didáctica de la Expresión Corporal



 Registro creado el 2020-12-16, última modificación el 2022-11-24


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)