000097260 001__ 97260
000097260 005__ 20201217153731.0
000097260 0247_ $$2doi$$a10.5209/hics.64499
000097260 0248_ $$2sideral$$a109236
000097260 037__ $$aART-2019-109236
000097260 041__ $$aeng
000097260 100__ $$aSobrino, M.A.O.
000097260 245__ $$aChildren and adolescents in front of screens: a paradigm shift in the relationship and mediation model
000097260 260__ $$c2019
000097260 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000097260 5203_ $$aThis paper reviews the major theories and research that analyze the relationship between children and screens. In addition, the agents which act as mediators that help children in the interpretation of the messages are considered. As a conclusion, it is observed that the new forms of multiscreen access used by children and adolescents have developed new consumption styles and that information and communication technologies (ICT) have resulted in new styles of interpersonal and group relationships. The impact of the multiscreen society should be analyzed in light of the role played by different mediators and by educommunication.

Este artículo revisa las principales teorías e investigaciones que analizan la relación entre los niños y las pantallas. Además, se consideran los agentes que actúan como mediadores que ayudan a los niños en la interpretación de los mensajes. Como conclusión, se observa que las nuevas formas de acceso multipantalla utilizadas por niños y adolescentes han desarrollado nuevos estilos de consumo y que las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) han dado lugar a nuevos estilos de relaciones interpersonales y grupales. El impacto de la sociedad de las pantallas debe analizarse a la luz del papel desempeñado por los diferentes mediadores y la educación.
000097260 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000097260 592__ $$a0.156$$b2019
000097260 593__ $$aHistory$$c2019$$dQ2
000097260 593__ $$aSociology and Political Science$$c2019$$dQ3
000097260 593__ $$aCommunication$$c2019$$dQ3
000097260 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000097260 700__ $$0(orcid)0000-0002-0004-1094$$aLazo, C.M.$$uUniversidad de Zaragoza
000097260 700__ $$0(orcid)0000-0002-5942-6140$$aBarroso, J.A.G.$$uUniversidad de Zaragoza
000097260 7102_ $$13010$$2675$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Lingüíst. Gral. e Hisp.$$cÁrea Periodismo
000097260 7102_ $$13010$$2105$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Lingüíst. Gral. e Hisp.$$cArea Comunic.Audiovis.Publici.
000097260 773__ $$g24, 1 (2019),  353-365$$pHist. comun. soc.$$tHistoria y comunicación social$$x1137-0734
000097260 8564_ $$s407762$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/97260/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000097260 8564_ $$s320143$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/97260/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000097260 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:97260$$particulos$$pdriver
000097260 951__ $$a2020-12-17-14:37:43
000097260 980__ $$aARTICLE