000097333 001__ 97333
000097333 005__ 20210125144519.0
000097333 0247_ $$2doi$$a10.18042/cepc/redc.117.01
000097333 0248_ $$2sideral$$a116053
000097333 037__ $$aART-2019-116053
000097333 041__ $$aspa
000097333 100__ $$0(orcid)0000-0003-4741-7412$$aGarrido López, Carlos$$uUniversidad de Zaragoza
000097333 245__ $$aEl referéndum autonómico en su laberinto
000097333 260__ $$c2019
000097333 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000097333 5203_ $$aA partir de lo previsto en el art. 149.1.32.ª CE, varias CC. AA. asumieron en sus estatutos competencias en materia de consultas populares, pero los intentos del País Vasco y Cataluña de celebrar referéndums de secesión limitaron su alcance. Ante el desafío independentista, el TC realizó una interpretación muy restrictiva de estos títulos estatutarios, según la cual la competencia estatal sobre referéndum debía extenderse a la entera disciplina de la institución. En este trabajo se analizan los presupuestos y argumentos de esta primera interpretación, la subsiguiente desactivación de los intentos de regular las consultas populares no referendarias como trasuntos de auténticos referéndums y la autocorrección interpretativa llevada a cabo en la STC 137/2015 y, especialmente, en las SSTC 51/2017 y 90/2017, de las que se infiere que las CC. AA. podrían establecer y regular nuevas modalidades referendarias si así lo prevén cumulativamente sus estatutos de autonomía y la LOMR, en el marco de la regulación estatal de desarrollo del derecho fundamental de participación política.

Based on the provisions of Article 149.1.32.ª of the Spanish Constitution, the Statutes of Autonomy of several Autonomous Communities assumed powers regarding of popular consultations; however, the attempts of the Basque Country and Catalonia to hold secession referendums limited their scope. As a consequence of the independence challenge, the Spanish Constitutional Court made a very restrictive interpretation of these titles that extended the State’s power over the entire institution of referendums. This paper analyses the assumptions and arguments of this first interpretation, the subsequent deactivation of the attempts to regulate non-ref-erendum popular consultations as copies of real referendums and the interpretative self-correction made in ruling 137/2015 and, specially, rulings 51/2017 and 90/2017 of the Spanish Constitutional Court: These rulings infer that, within the framework of the state’s regulations for the development of the fundamental right to political participation, the Autonomous Communities can establish and regulate new types of referendum if it is so cumulatively stated by their Statutes of Autonomy and by the Spanish Organic Act on Types of Referendum.
000097333 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000097333 590__ $$a1.209$$b2019
000097333 591__ $$aLAW$$b67 / 154 = 0.435$$c2019$$dQ2$$eT2
000097333 592__ $$a0.674$$b2019
000097333 593__ $$aSociology and Political Science$$c2019$$dQ1
000097333 593__ $$aLaw$$c2019$$dQ1
000097333 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000097333 7102_ $$14005$$2135$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Derecho Público$$cÁrea Derecho Constitucional
000097333 773__ $$g117 (2019), 13-43$$pRev. esp. derecho const.$$tRevista Espanola de Derecho Constitucional$$x0211-5743
000097333 8564_ $$s261593$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/97333/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000097333 8564_ $$s9975$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/97333/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000097333 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:97333$$particulos$$pdriver
000097333 951__ $$a2021-01-25-14:38:38
000097333 980__ $$aARTICLE