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000097459 0247_ $$2doi$$a10.47197/RETOS.V1I40.80721
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000097459 100__ $$0(orcid)0000-0002-2355-7245$$aCanales-Lacruz, I.$$uUniversidad de Zaragoza
000097459 245__ $$aInteracción visual y lógica interna en las tareas de expresión corporal
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000097459 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000097459 5203_ $$aEl objetivo consistió en identificar si existía una asociación de la comodidad/incomodidad percibida por el alumnado suscitada por la interacción visual, y el tipo de tarea de expresión corporal según la lógica interna. Los participantes fueron 30 sujetos –13 hombres y 17 mujeres– con una media de edad de 23, 26±1, 22 años, matriculados en la asignatura actividades físicas artístico-expresivas de la facultad de educación de la universidad de Zaragoza (España). Se analizó dicha asociación entre la comodidad/incomodidad suscitada en la interacción visual según los seis tipos de tareas de expresión corporal mediante el estadístico chi-cuadrado utilizando el SPSS 26 . Dichas percepciones de comodidad/incomodidad fueron codificadas de los diarios del alumnado. Los resultados mostraron que existen asociaciones entre comodidad/incomodidad: a) Según el tipo de tarea, distinguiendo que las tareas de tipo 4 –presencia visual/un observador/improvisación– y 5 –presencia visual/varios observadores/improvisación– se vinculan con la incomodidad y las tareas de tipo 6 –presencia visual/varios observadores/tiempo preparación– con la comodidad; b) Según el rol de interacción visual, asociándose el observador con la comodidad y el observado con la incomodidad; c) Según el tiempo de preparación: comodidad con tiempo de preparación e incomodidad con improvisación; d) Según el número de observadores: comodidad cuando son varios los observadores e incomodidad con un sólo observador. Este tipo de investigaciones permite averiguar las dificultades y facilidades del alumnado según las tareas experimentadas, de esta manera, se podrán jerarquizar para facilitar los procesos de enseñanza-aprendizaje.
The objective of this work was to identify statistically significant differences between the comfort and discomfort of the student with regards to visual interaction and the type of corporal expression exercise, in accordance with the student’s internal logic.Thirty individuals took part in the project; 13 men and 17 women.The average age of the group was 23.26±1.22. All the participants were from the artistic-expression physical activities class which is part of the physical education course of the primary school teacher training degree offered by the University of Zaragoza (Spain).Associations between the comfort/ discomfort caused by visual interaction according to the six types of body expression tasks were analyzed by chi-square using SPSS 26 .These perceptions of comfort/discomfort were coded from the students’ diaries. Students kept a diary with comments on the 13 practical sessions. Results showed significant differences between comfort/discomfort in accordance with: a) the type of activity -Type 4 (visual presence/being observed by one person/having to improvise) and type 5 activities (visual presence/being observed by a number of people/having to improvise) were associated with discomfort, Type 6 activities (visual presence/being observed by a number of people/having time to prepare) were associated with comfort; b) visual interaction - the role of the observer was linked with comfort, being observed was linked with discomfort; c) preparation time - having to improvise was linked to discomfort, having preparation time was linked to comfort; and, d) the number of observers – being observed by a number of people was linked to comfort, being observed by only one person was linked to discomfort.This research allows for the identification of the positive and negative feelings of the students in relation to the exercises and activities in which they are asked to participate and this information can be used to develop strategies to improve the teaching-learning process.
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