Resumen: The aim of this work is to develop a poetics of contemporary alphabet-books and an analysis of the reception processes that are proposed to the modern reader. A diachronic approach that examines the development of the forms and functions of these books is adopted. From its primary didactic function as a resource to help children to learn how to read, the illustrated alphabet-books have led, mainly from the nineteenth century, to very diversified and innovative approaches that incorporate many literary and aesthetic resources, as well as an original amalgam of traditional and contemporary genres. Some alphabet-books published in recent decades are a paradigmatic example of the presence of the main features of postmodern fiction in children’s literature. The analysis is illustrated with a representative sample of alphabet-books published both in Spain and abroad, from the origins of the genre to this day, with special attention to those edited in Spain.
El objetivo de este trabajo es elaborar una poética de los abecedarios contemporáneos, así como un análisis de los procesos de recepción que se le proponen al lector actual. Se ha adoptado un enfoque diacrónico que estudia la evolución de las formas y funciones de estos libros. Desde su función didáctica originaria como recurso para ayudar a los niños a aprender a leer, los abecedarios ilustrados han ido derivando, fundamentalmente desde el siglo XIX, hacia unos planteamientos innovadores muy diversificados que incorporan numerosos recursos literarios y estéticos, así como una original amalgama de géneros tradicionales y contemporáneos. En las últimas décadas se han publicado abecedarios que constituyen un ejemplo paradigmático de la presencia en la literatura infantil de los principales rasgos de la ficción postmoderna. El análisis se ilustra con una muestra representativa de abecedarios publicados tanto en España como en otros países, desde los orígenes del género hasta nuestros días, con una atención especial a los editados en España. Idioma: Inglés DOI: 10.18239/ocnos_2015.14.04 Año: 2015 Publicado en: Ocnos 14 (2015), 14-64 ISSN: 1885-446X Factor impacto SCIMAGO: 0.173 - Literature and Literary Theory (Q1) - Social Psychology (Q4) - Education (Q4)