000106711 001__ 106711
000106711 005__ 20221213145833.0
000106711 0247_ $$2doi$$a10.1109/TE.2020.3004075
000106711 0248_ $$2sideral$$a122517
000106711 037__ $$aART-2020-122517
000106711 041__ $$aeng
000106711 100__ $$0(orcid)0000-0003-2905-9949$$aAyuso, N.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 245__ $$aGender gap in STEM: a cross-sectional study of primary school students’ self-perception and test anxiety in mathematics
000106711 260__ $$c2020
000106711 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000106711 5203_ $$aContribution: Significant gender differences are observed on primary school students’ perception of self-efficacy and test anxiety in mathematics. Girls perceive themselves to be significantly worse than boys in mathematics and report higher test anxiety toward mathematics exams. Gender differences in self-efficacy become more pronounced as students grow up, and test anxiety increases for all students. However, the present study shows that teachers’ do not perceive differences in self-efficacy in mathematics between boys and girls. Background: The low presence of women in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) might be explained by the attitude of young students toward mathematics. Different studies show that girls are less interested in STEM areas than boys during secondary school. A study on the reasons for this fact pointed out that the early years of education can provide a relevant insight to reverse the situation. Research Questions: Is there any age-dependent gender difference in primary school students in aspects related to mathematics? Are teachers aware of students’ perceptions? Methodology: This work presents a study of over 2000 primary school students (6–12 years old) and 200 teachers in Aragón (Spain). The study consists of a survey on aspects that influence the experience of female and male students with mathematics and Spanish language for comparison purposes and teacher’s awareness of students’ perception. Findings: The present study shows that during primary school, girls are more likely to experiment a negative attitude toward mathematics than boys as they grow up, and teachers may not perceive girls’ situation. La baja presencia de mujeres en ciencia, tecnología, la ingeniería y las matemáticas (STEM) podrían explicarse por la actitud de las niños y niñas hacia las matemáticas. Diferentes estudios muestran que las niñas están menos interesadas en las áreas STEM que niños cuando cursan educación secundaria. Además, un estudio sobre los motivos para este hecho señaló que los primeros años de educación podrían proporcionar una visión relevante para revertir la situación. Por ello, este trabajo parte de las siguientes preguntas de investigación, ¿Existe alguna diferencia de género que sea dependiente de la edad en estudiantes de educación primaria en aspectos relacionados con las matemáticas? ¿Conoce el profesorado la autopercepción de sus estudiantes? Las principales contribuciones de este trabajo son que las diferencias significativas de género se observan en la percepción de autoeficacia de los estudiantes de primaria y ansiedad ante los exámenes en matemáticas. Las niñas se perciben a sí mismas significativamente peor que los niños en matemáticas e indican mayor ansiedad ante los exámenes de matemáticas. Las diferencias de género en la autoeficacia se vuelven más pronunciada a medida que los estudiantes crecen, mientras que la ansiedad ante los exámenes aumenta para todos los estudiantes. Pese a estos resultados, el presente estudio muestra que los profesores no perciben diferencias en la autoeficacia en matemáticas entre niños y niñas. Este estudio se basa en las encuestas realizadas a más de 2000 escolares (6-12 años) y 200 profesores en Aragón (España). El estudio consiste en una encuesta a los estudiantes sobre aspectos que pueden influir en la experiencia de los niños y niñas con las matemáticas, así como con la lengua española para disponer de una materia que permita establecer comparaciones y una encuesta al profesor que incluye cuestiones sobre su percepción de los estudiantes. El principal hallazgo del estudio es que, durante la escuela primaria, es más probable que las niñas experimenten una actitud negativa hacia matemáticas que los niños a medida que crecen, y que los maestros pueden no ser conscientes de la situación de las niñas.
000106711 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/EC/CEF Telecom/2017-EU-IA-0167/EU/Understanding Traffic Flows to Improve Air quality/TRAFAIR$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-ESF/T58-20R$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-FEDER/T60-20R-AFFECTIVE LAB$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/T45-17R$$9info:eu-repo/grantAgreement/EC/H2020/765121/EU/DyViTo: Dynamics in Vision and Touch - the look and feel of stuff/DyViTo$$9This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation program under grant agreement No H2020 765121-DyViTo$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCIU-AEI-FEDER/RTI2018-096986-B-C31$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/FCT-2018-13481$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO-AEI-ERDF/PID2019-105660RB-C21$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO-AEI-ERDF/TIN2016-76635-C2-1-R$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/DPI2016-76676-R
000106711 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aAll rights reserved$$uhttp://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000106711 590__ $$a2.116$$b2020
000106711 591__ $$aENGINEERING, ELECTRICAL & ELECTRONIC$$b162 / 273 = 0.593$$c2020$$dQ3$$eT2
000106711 591__ $$aEDUCATION, SCIENTIFIC DISCIPLINES$$b27 / 44 = 0.614$$c2020$$dQ3$$eT2
000106711 592__ $$a0.916$$b2020
000106711 593__ $$aElectrical and Electronic Engineering$$c2020$$dQ1
000106711 593__ $$aEducation$$c2020$$dQ1
000106711 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
000106711 700__ $$aFillola, E.
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0003-0060-7278$$aMasiá, B.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0002-7580-9037$$aMurillo, A.C.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0001-6008-1138$$aTrillo, R.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0002-9315-6391$$aBaldassarri, S.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0003-4424-0770$$aCerezo, E.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0002-9177-0355$$aRuberte, L.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0001-9097-0518$$aMariscal, M.D.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 700__ $$0(orcid)0000-0003-3000-0506$$aVillarroya, M.$$uUniversidad de Zaragoza
000106711 7102_ $$15007$$2035$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Informát.Ingenie.Sistms.$$cÁrea Arquit.Tecnología Comput.
000106711 7102_ $$12009$$2750$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Química Analítica$$cÁrea Química Analítica
000106711 7102_ $$15007$$2520$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Informát.Ingenie.Sistms.$$cÁrea Ingen.Sistemas y Automát.
000106711 7102_ $$15007$$2570$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Informát.Ingenie.Sistms.$$cÁrea Lenguajes y Sistemas Inf.
000106711 7102_ $$15001$$2065$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencia Tecnol.Mater.Fl.$$cÁrea Cienc.Mater. Ingen.Metal.
000106711 773__ $$g64, 1 (2020), 40-49$$pIEEE trans. ed.$$tIEEE TRANSACTIONS ON EDUCATION$$x0018-9359
000106711 8564_ $$s1576414$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/106711/files/texto_completo.pdf$$yPostprint
000106711 8564_ $$s3409774$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/106711/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yPostprint
000106711 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:106711$$particulos$$pdriver
000106711 951__ $$a2022-12-13-14:50:37
000106711 980__ $$aARTICLE