Resumen: Contribution: Significant gender differences are observed on primary school students’ perception of self-efficacy and test anxiety in mathematics. Girls perceive themselves to be significantly worse than boys in mathematics and report higher test anxiety toward mathematics exams. Gender differences in self-efficacy become more pronounced as students grow up, and test anxiety increases for all students. However, the present study shows that teachers’ do not perceive differences in self-efficacy in mathematics between boys and girls. Background: The low presence of women in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) might be explained by the attitude of young students toward mathematics. Different studies show that girls are less interested in STEM areas than boys during secondary school. A study on the reasons for this fact pointed out that the early years of education can provide a relevant insight to reverse the situation. Research Questions: Is there any age-dependent gender difference in primary school students in aspects related to mathematics? Are teachers aware of students’ perceptions? Methodology: This work presents a study of over 2000 primary school students (6–12 years old) and 200 teachers in Aragón (Spain). The study consists of a survey on aspects that influence the experience of female and male students with mathematics and Spanish language for comparison purposes and teacher’s awareness of students’ perception. Findings: The present study shows that during primary school, girls are more likely to experiment a negative attitude toward mathematics than boys as they grow up, and teachers may not perceive girls’ situation. La baja presencia de mujeres en ciencia, tecnología, la ingeniería y las matemáticas (STEM) podrían explicarse por la actitud de las niños y niñas hacia las matemáticas. Diferentes estudios muestran que las niñas están menos interesadas en las áreas STEM que niños cuando cursan educación secundaria. Además, un estudio sobre los motivos para este hecho señaló que los primeros años de educación podrían proporcionar una visión relevante para revertir la situación. Por ello, este trabajo parte de las siguientes preguntas de investigación, ¿Existe alguna diferencia de género que sea dependiente de la edad en estudiantes de educación primaria en aspectos relacionados con las matemáticas? ¿Conoce el profesorado la autopercepción de sus estudiantes? Las principales contribuciones de este trabajo son que las diferencias significativas de género se observan en la percepción de autoeficacia de los estudiantes de primaria y ansiedad ante los exámenes en matemáticas. Las niñas se perciben a sí mismas significativamente peor que los niños en matemáticas e indican mayor ansiedad ante los exámenes de matemáticas. Las diferencias de género en la autoeficacia se vuelven más pronunciada a medida que los estudiantes crecen, mientras que la ansiedad ante los exámenes aumenta para todos los estudiantes. Pese a estos resultados, el presente estudio muestra que los profesores no perciben diferencias en la autoeficacia en matemáticas entre niños y niñas. Este estudio se basa en las encuestas realizadas a más de 2000 escolares (6-12 años) y 200 profesores en Aragón (España). El estudio consiste en una encuesta a los estudiantes sobre aspectos que pueden influir en la experiencia de los niños y niñas con las matemáticas, así como con la lengua española para disponer de una materia que permita establecer comparaciones y una encuesta al profesor que incluye cuestiones sobre su percepción de los estudiantes. El principal hallazgo del estudio es que, durante la escuela primaria, es más probable que las niñas experimenten una actitud negativa hacia matemáticas que los niños a medida que crecen, y que los maestros pueden no ser conscientes de la situación de las niñas. Idioma: Inglés DOI: 10.1109/TE.2020.3004075 Año: 2020 Publicado en: IEEE TRANSACTIONS ON EDUCATION 64, 1 (2020), 40-49 ISSN: 0018-9359 Factor impacto JCR: 2.116 (2020) Categ. JCR: ENGINEERING, ELECTRICAL & ELECTRONIC rank: 162 / 273 = 0.593 (2020) - Q3 - T2 Categ. JCR: EDUCATION, SCIENTIFIC DISCIPLINES rank: 27 / 44 = 0.614 (2020) - Q3 - T2 Factor impacto SCIMAGO: 0.916 - Electrical and Electronic Engineering (Q1) - Education (Q1)