000109421 001__ 109421
000109421 005__ 20230519145512.0
000109421 0247_ $$2doi$$a10.21500/20112084.5198
000109421 0248_ $$2sideral$$a125159
000109421 037__ $$aART-2021-125159
000109421 041__ $$aeng
000109421 100__ $$0(orcid)0000-0001-8473-8114$$aQuílez-Robres, Alberto$$uUniversidad de Zaragoza
000109421 245__ $$aExecutive Functions and Self- Esteem in Academic Performance: A Mediational Analysis
000109421 260__ $$c2021
000109421 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000109421 5203_ $$aObjective: Once the paradigm of intelligence as the only predictor of academic performance has been overcome, the influence of other variables, such as reasoning, verbal fluency, executive functions, motivation and self-esteem, was studied. Method: For this purpose, an exploratory and incidental research design was used in a sample of 132 subjects aged 6-9 years. Different instruments were administered: RAVEN, Effective Reading, Brief II, MAPE II, and Coopersmith Scale, respectively. Results: The results indicate that the predictive model formed by reasoning, verbal fluency, executive functions, and self-esteem explains 55.4% of the academic results. As mediating variables, self-esteem emerges as a predictor of both cognitive and motivational variables, and executive functions, as a predictor of emotional and motivational variables. Discussion: This implies theoretical and practical implications of an educational nature with practical implications in primary school classrooms, in order to implement plans to develop self-esteem and executive functions.

Objetivo: Superado el paradigma de la inteligencia como predictor único del rendimiento académico, se estudia la influencia de otras variables como el razonamiento, fluidez verbal, funciones ejecutivas, motivación y autoestima. Método: Para ello, se sirvió de un diseño de investigación de carácter exploratorio e incidental en una muestra de 132 sujetos de 6 a 9 años. Se administraron diferentes instrumentos, como las pruebas RAVEN, Lectura Eficaz, Brief II, MAPE II y Escala Coopersmith respectivamente. Resultados: Los resultados señalan que el modelo predictivo formado por razonamiento, fluidez verbal, funciones ejecutivas y autoestima explica un 55.4% de los resultados académicos. Como variables mediadoras emergen la autoestima, sobre variables tanto de carácter cognitivo como motivacional, y las funciones ejecutivas sobre variables emocionales y motivacionales. Discusión: Esto supone implicaciones teóricas y prácticas de carácter educativo con implicaciones prácticas en las aulas de primaria para la implementación de planes de desarrollo de la autoestima y las funciones ejecutivas.
000109421 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000109421 590__ $$a1.212$$b2021
000109421 592__ $$a0.283$$b2021
000109421 594__ $$a1.4$$b2021
000109421 591__ $$aPSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY$$b120 / 147 = 0.816$$c2021$$dQ4$$eT3
000109421 593__ $$aPsychology (miscellaneous)$$c2021$$dQ3
000109421 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000109421 700__ $$aMoyano, Nieves
000109421 700__ $$0(orcid)0000-0002-2839-7041$$aCortés-Pascual, Alejandra$$uUniversidad de Zaragoza
000109421 7102_ $$14001$$2625$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Métod.Invest.Diag.Educac.
000109421 773__ $$g14, 2 (2021), 52-60$$pInt. j. psychol. res.$$tInternational Journal of Psychological Research$$x2011-7922
000109421 8564_ $$s166831$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/109421/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000109421 8564_ $$s2680754$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/109421/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000109421 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:109421$$particulos$$pdriver
000109421 951__ $$a2023-05-18-15:12:18
000109421 980__ $$aARTICLE