Resumen: The main aims of this study were to describe the syllabi of Final Year Projects (FYP) in Physical Education Teacher Education and to analyse their formative capacity, in order to find out to what extent the assessment systems are aligned with the current competency paradigm. A documentary analysis of 96 syllabi was carried out, 52 of Undergraduate Degree Projects and 44 of Master’s Degree Projects, in a total of 63 universities during the academic year 2019-2020. A panel of experts determined the formative capacity index of every syllabus, based on four variables of the assessment system: means, instruments, criteria and agents. A descriptive analysis and a MANOVA biplot were conducted. The results revealed that syllabi lack relevant information on the variables studied. The limited student engagement and the highly product-centred assessment were noteworthy. In addition, a large number of degrees presented low formative capacity. This study proposes a model to analyse assessment systems that allows for determination of their level of alignment with the educational model in order to assess FYP syllabi’s quality, both by the teaching staff and the institutions
Los objetivos de este estudio fueron caracterizar las guías docentes de los Trabajos Fin de Estudios (TFE) en Forma-ción de Profesorado de Educación Física y analizar su capa-cidad formativa, para conocer en qué medida los sistemas de evaluación se alinean con el paradigma competencial actual. Se llevó a cabo un análisis documental de 96 guías docentes, 52 de Trabajos Fin de Grado y 44 de Trabajos Fin de Máster, en un total de 63 universidades distintas del curso 2019-2020. Un panel de expertos determinó el índice de capacidad formativa de cada guía docente, a partir de cuatro variables del sistema de evaluación: medios, instru-mentos, criterios y agentes. Se aplicó un análisis descripti-vo, así como un MANOVA Biplot. Los resultados mostraron que las guías docentes adolecen de información relevante sobre las variables estudiadas, destacando la escasa im-plicación del estudiante y una evaluación centrada en el producto. Además, un número elevado de titulaciones ob-tuvieron un bajo potencial formativo. Este trabajo aporta un modelo para analizar los sistemas de evaluación, que permite conocer su alineamiento con el modelo educativo de cara a evaluar la calidad de los programas de los TFE, tanto por parte del profesorado como de las instituciones Idioma: Inglés DOI: 10.12800/CCD.V18I55.1955 Año: 2023 Publicado en: Cultura, Ciencia y Deporte 18, 55 (2023), 215-239 ISSN: 1696-5043 Factor impacto CITESCORE: 1.8 - Cultural Studies (Q1) - Health (social science) (Q3) - Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation (Q3)