000126270 001__ 126270
000126270 005__ 20240731103356.0
000126270 0247_ $$2doi$$a10.12800/CCD.V18I55.1955
000126270 0248_ $$2sideral$$a133695
000126270 037__ $$aART-2023-133695
000126270 041__ $$aeng
000126270 100__ $$0(orcid)0000-0002-5019-4574$$aRomero-Martín, Mª Rosario$$uUniversidad de Zaragoza
000126270 245__ $$aAnalysis of Final Year Project Syllabi in Physical Education Teacher Education: Is The Assessment Formative?
000126270 260__ $$c2023
000126270 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000126270 5203_ $$aThe  main  aims  of  this  study  were  to  describe  the  syllabi  of  Final  Year  Projects  (FYP)  in  Physical  Education  Teacher  Education   and   to   analyse   their   formative   capacity,   in   order to find out to what extent the assessment systems are  aligned  with  the  current  competency  paradigm.  A  documentary analysis of 96 syllabi was carried out, 52 of Undergraduate Degree Projects and 44 of Master’s Degree Projects, in a total of 63 universities during the academic year   2019-2020.   A   panel   of   experts   determined   the   formative  capacity  index  of  every  syllabus,  based  on  four  variables  of  the  assessment  system:  means,  instruments,  criteria  and  agents.  A  descriptive  analysis  and  a  MANOVA  biplot  were  conducted.  The  results  revealed  that  syllabi  lack  relevant  information  on  the  variables  studied.  The  limited   student   engagement   and   the   highly   product-centred  assessment  were  noteworthy.  In  addition,  a  large  number of degrees presented low formative capacity. This study  proposes  a  model  to  analyse  assessment  systems  that  allows  for  determination  of  their  level  of  alignment  with the educational model in order to assess FYP syllabi’s quality, both by the teaching staff and the institutions

Los objetivos de este estudio fueron caracterizar las guías docentes  de  los  Trabajos  Fin  de  Estudios  (TFE)  en  Forma-ción de Profesorado de Educación Física y analizar su capa-cidad formativa, para conocer en qué medida los sistemas de  evaluación  se  alinean  con  el  paradigma  competencial  actual. Se llevó a cabo un análisis documental de 96 guías docentes,  52  de  Trabajos  Fin  de  Grado  y  44  de  Trabajos  Fin de Máster, en un total de 63 universidades distintas del curso 2019-2020. Un panel de expertos determinó el índice de  capacidad  formativa  de  cada  guía  docente,  a  partir  de  cuatro variables del sistema de evaluación: medios, instru-mentos, criterios y agentes. Se aplicó un análisis descripti-vo, así como un MANOVA Biplot. Los resultados mostraron que las guías docentes adolecen de información relevante sobre  las  variables  estudiadas,  destacando  la  escasa  im-plicación  del  estudiante  y  una  evaluación  centrada  en  el  producto. Además, un número elevado de titulaciones ob-tuvieron  un  bajo  potencial  formativo.  Este  trabajo  aporta  un  modelo  para  analizar  los  sistemas  de  evaluación,  que  permite conocer su alineamiento con el modelo educativo de  cara  a  evaluar  la  calidad  de  los  programas  de  los  TFE,  tanto por parte del profesorado como de las instituciones
000126270 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCINN/RTI2018-093292-B-I00
000126270 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-sa$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/
000126270 592__ $$a0.291$$b2023
000126270 593__ $$aCultural Studies$$c2023$$dQ1
000126270 593__ $$aHealth (social science)$$c2023$$dQ3
000126270 593__ $$aPhysical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation$$c2023$$dQ3
000126270 593__ $$aSports Science$$c2023$$dQ4
000126270 594__ $$a1.8$$b2023
000126270 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000126270 700__ $$aCaballero-Julia, Daniel
000126270 700__ $$aRuiz-Lara, Encarnación
000126270 700__ $$aUreña-Ortín, Nuria
000126270 7102_ $$13001$$2187$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Expres.Music.Plást.Corp.$$cÁrea Didáctica Expres.Corporal
000126270 773__ $$g18, 55 (2023), 215-239$$pCult. cienc. deporte$$tCultura, Ciencia y Deporte$$x1696-5043
000126270 8564_ $$s796303$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/126270/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000126270 8564_ $$s2173875$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/126270/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000126270 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:126270$$particulos$$pdriver
000126270 951__ $$a2024-07-31-09:56:38
000126270 980__ $$aARTICLE