000126609 001__ 126609
000126609 005__ 20230712123500.0
000126609 0247_ $$2doi$$a10.17398/2340-2784.45.79
000126609 0248_ $$2sideral$$a134062
000126609 037__ $$aART-2023-134062
000126609 041__ $$aeng
000126609 100__ $$0(orcid)0000-0001-8966-1013$$aMur Dueñas, Pilar$$uUniversidad de Zaragoza
000126609 245__ $$aExploring researchers’ digital professional and discursive practices: A genre analysis of international research project websites
000126609 260__ $$c2023
000126609 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000126609 5203_ $$aAcademics’ professional and discursive practices are becoming more and more varied and demanding. It seems to be increasingly necessary to collaborate and network with international scholars and obtain funding from international institutions and not only to publish research results, but also to disseminate them globally. In this context, international research project websites play an important role and are a relevant object of analysis. Drawing on Genre Analysis this paper presents a text-based rhetorical analysis of a sample of 10 websites from European research projects within the H2020 program. Specific digital genres in the sample of research project websites are identified and labelled, and some genre relations established between these and other genres. A distinction is drawn between genres that are labelled “website-generated” and “website-hosted”. A move analysis of website-generated genres is then presented discerning specific moves and communicative functions bearing in mind the context in which these websites are created. Through the analysis, valuable insights are gained into international researchers’ professional and digital discursive practices in English and how these websites are used to gain visibility and promote the research groups’ self-branding by disseminating new knowledge, promoting their work and accounting for the funding received.

Las prácticas profesionales y discursivas de los académicos son cada vez más variadas y exigentes. Cada vez parece más necesario colaborar y establecer redes con académicos extranjeros y obtener financiación de instituciones internacionales, y no solo publicar los resultados de investigación, sino también difundirlos a nivel mundial. En este contexto, los sitios web de proyectos de investigación internacionales desempeñan un papel importante y constituyen un objeto de análisis relevante. Con base en el Análisis de Géneros, este trabajo presenta un análisis retórico de una muestra de 10 sitios web de proyectos de investigación europeos financiados dentro del programa H2020. En este artículo se identifican y etiquetan géneros digitales específicos en la muestra y se
establecen algunas relaciones entre estos y otros géneros. Se distingue entre los géneros denominados “website-generated” (generados para el sitio web) y “website-hosted” (alojados en el sitio web). A continuación, se presenta un análisis de los “moves” (secciones) de los géneros generados para el sitio web distinguiendo funciones comunicativas específicas a partir del contexto en el que se crean estos sitios web. Este análisis pone de manifiesto cómo son las prácticas discursivas profesionales y digitales de los investigadores internacionales en inglés y cómo se utilizan estos sitios web para aumentar su visibilidad y promover una imagen propia positiva mediante la difusión de nuevos conocimientos generados en el seno del proyecto, la promoción del trabajo realizado y la rendición de cuentas de la financiación recibida.
000126609 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2021-122303NB-I00
000126609 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
000126609 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000126609 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Filolog.Inglesa y Alema.$$cÁrea Filología Inglesa
000126609 773__ $$g45 (2023), 79-107$$pIbérica (Madr.)$$tIbérica (Madrid)$$x1139-7241
000126609 8564_ $$s1505634$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/126609/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000126609 8564_ $$s1152802$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/126609/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000126609 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:126609$$particulos$$pdriver
000126609 951__ $$a2023-07-12-09:30:47
000126609 980__ $$aARTICLE