La voz de Antígona: Entre la vida y la muerte
Resumen: Vivir o morir parecen ser las dos únicas alternativas que tiene un ser humano, pero Zambrano cuestiona esta división con el personaje de Antígona de su obra La tumba de Antígona. En lugar de morir, como ocurría en la conocida obra de Sófocles, Zambrano da voz a Antígona, que habla desde una tumba, pues esa es su condena: estar “ni en la vida ni en la muerte”. Desde este espacio emite su voz, la voz de quienes han sufrido el abuso del poder, la voz de personas que han sido excluidas de la sociedad solo por no acatar normas injustas. La voz que denuncia la incesante y silenciada guerra contra las diferencias.

Basically, the only two choices a human being has are to live or to die. However, Zambrano questions this dichotomy by means of the character of Antigone in her work, The Tomb of Antigone. In Sophocles’ well-known play, the character of Antigone dies. In Zambrano’s text, Antigone does not die but lives in a tomb, that is, she remains “neither alive nor dead”. It is from this space that she emits her voice, the voice of those who have suffered abuse of power, the voice of the people who have been excluded from society for not obeying unfair rules. The voice which condemns the relentless and silenced war against differences

Idioma: Español
Año: 2012
Publicado en: Thémata 46 (2012), 421-426
ISSN: 0212-8365

Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Area Filosofía (Dpto. Filosofía)

Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Exportado de SIDERAL (2023-12-19-14:02:46)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles > Artículos por área > Filosofía



 Record created 2023-12-19, last modified 2023-12-19


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)