000129755 001__ 129755
000129755 005__ 20240109145020.0
000129755 0247_ $$2doi$$a10.20420/rlfe.2022.494
000129755 0248_ $$2sideral$$a135874
000129755 037__ $$aART-2022-135874
000129755 041__ $$amul
000129755 100__ $$0(orcid)0000-0002-0285-9834$$aVelilla Sánchez, María Ángeles$$uUniversidad de Zaragoza
000129755 245__ $$aEnglish-medium instruction experiences: ‘Focus on form’ as a strategy to develop subject specific literacy
000129755 260__ $$c2022
000129755 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000129755 5203_ $$aThis  paper  examines  English-medium  instruction  lectures  at  the  University  of  Zaragoza  (Spain)  and  problematises  the  extent  to which English is only the ‘medium’ or the ‘lingua franca’ to obtain a teaching-learning purpose as regards content or whether these lectures are also sensitive to language learning. The study analyses metalinguistic comments made by EMI lecturers during their lessons in which they ‘focus on form’, i.e., shift from the topic they were discussing (course-related content) to English language forms  (e.g.,  vocabulary,  pronunciation,  etc.)  as a  pragmatic  strategy  among  others  employed  by  the  lecturers  to  prevent  and overcome  difficulties  of  comprehension  experienced  by  their  students.  The  corpus  for  the  study  consists of  14  hours  of  audio-recorded lectures in two different disciplines (Business Administration and Nanoscience). The methodology relies on a discourse-pragmatic analysis of the transcribed lectures as well as on semi-structured interviews with the lecturers, which serve to understand their  perception  of  their  own  use  of  this  and  other  pragmatic  strategies.  The  results  of  the  study help to  provide  evidence  of  the supportive attitude of EMI lecturers who focus on form to assist their students primarily with disciplinary-related language but who consider themselves as non-language teachers.   Este artículo tiene por objetivo analizar clases magistrales de inglés como medio de instrucción en la Universidad de Zaragoza (España) para definir hasta qué punto el inglés es sólo el “medio” o la “lengua franca” para obtener un propósito de enseñanza-aprendizaje respecto al contenido de las asignaturas o si estas clases también son sensibles al aprendizaje del idioma. El estudio aborda comentarios metalingüísticos realizados por los profesores durante sus clases en las que se “prestan atención a la forma", es decir, cambian del contenido relacionado con las asignaturas a aspectos formales de la lengua (ej., vocabulario, pronunciación, etc.). Estos comentarios metalingüísticos se analizan como una estrategia pragmática entre otras empleadas por los profesores para prevenir y superar las dificultades de comprensión que experimentan sus alumnos. El corpus del estudio consta de 14 horas de clases magistrales grabadas en en dos disciplinas diferentes (Administración de Empresas y Nanociencia). La metodología se basa en un análisis discursivo-pragmático de las transcripciones de las clases, así como en entrevistas semiestructuradas con los profesores para comprender su percepción sobre el propio uso de esta y otras estrategias pragmáticas. Los resultados del estudio contribuyen a evidenciar el apoyo de los docentes de inglés como medio de instrucción a sus estudiantes con el lenguaje disciplinar a pesar de no considerarse a sí mismos como expertos en enseñanza de lengua extranjera.
000129755 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000129755 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000129755 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Filolog.Inglesa y Alema.$$cÁrea Filología Inglesa
000129755 773__ $$g28, 1 (2022), 193-206$$pLFE, Rev. leng. fines específ.$$tLFE-REVISTA DE LENGUAS PARA FINES ESPECIFICOS$$x1133-1127
000129755 8564_ $$s694248$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/129755/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000129755 8564_ $$s2870542$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/129755/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000129755 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:129755$$particulos$$pdriver
000129755 951__ $$a2024-01-09-13:09:42
000129755 980__ $$aARTICLE