EduComR: Instrument for the Analysis of Museum Educommunication on Social Media
Resumen: Cultural institutions must use social networks to promote the empowerment of audiences and democratize knowledge through communication by emphasizing participatory and high-quality heritage education. This study aimed to create an analysis instrument (EduComR) that allows to identify and examine the educational-communicative strategies carried out by heritage institutions on social networks. The research followed a mixed methodology, where the predominant approach was qualitative, involving a content analysis of the publications shared in social media. The pilot test sample consisted of studying n=364,448 tweets from 72 institutional accounts in both American and European contexts published in Spanish, English, Portuguese and Italian. The results yielded a validated by expert judgement instrument composed of five dimensions of analysis: 1) Hypertext elements used by cultural institutions to share content, 2) Functions of language, 3) Procedures of heritage education, 4) The participatory dimension through the R-relational factor and 5) Suggested learning. The EduComR instrument represents a relevant contribution to the evaluative research of educational communicative actions in the field of heritage and allows cultural institutions to identify key media actions to improve their planning, encourage engagement and promote hyper-connected audiences. Las instituciones culturales han de promover desde las redes sociales el empoderamiento de las audiencias y la democratización del conocimiento mediante una comunicación que ponga el acento en una educación patrimonial participativa y de calidad. El objetivo de este estudio ha sido la construcción de un instrumento de análisis (EduComR) que permite identificar y examinar las estrategias educomunicativas llevadas a cabo por instituciones del ámbito patrimonial en las redes sociales. Para su diseño se ha recurrido a una metodología mixta donde el enfoque predominante ha sido el cualitativo, a través de un análisis de contenido de las publicaciones en medios sociales. La muestra de la prueba piloto ha sido de n=364.448 tuits de 72 cuentas institucionales de los contextos americano y europeo publicados en lenguas española, inglesa, portuguesa e italiana. El resultado es un instrumento validado por juicio de expertos compuesto por cinco dimensiones de análisis: 1) los elementos que componen el hipertexto utilizado por las instituciones culturales para compartir contenido, 2) las funciones del lenguaje, 3) los procedimientos de la educación patrimonial, 4) la dimensión participativa a través del factor R-elacional y 5) el aprendizaje sugerido. El instrumento EduComR supone un aporte relevante a la investigación evaluativa de las acciones educomunicativas en materia de patrimonio y permite a las instituciones culturales identificar claves de actuación mediática para mejorar su planificación, fomentar el engagement y promover las audiencias hiperconectadas.
Idioma: Español
DOI: 10.58262/V32I78.3
Año: 2024
Publicado en: Comunicar 32, 78 (2024), [11 pp.]
ISSN: 1134-3478

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S50-23R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2020-115288RB-I00
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Ciencias Socia. (Dpto. Didácticas Específicas)

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Exportado de SIDERAL (2024-04-24-13:40:45)


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 Registro creado el 2024-01-26, última modificación el 2024-04-24


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