000130607 001__ 130607
000130607 005__ 20240424134302.0
000130607 0247_ $$2doi$$a10.58262/V32I78.3
000130607 0248_ $$2sideral$$a136514
000130607 037__ $$aART-2024-136514
000130607 041__ $$aspa
000130607 100__ $$0(orcid)0000-0002-3023-4516$$aAso, Borja$$uUniversidad de Zaragoza
000130607 245__ $$aEduComR: Instrument for the Analysis of Museum Educommunication on Social Media
000130607 260__ $$c2024
000130607 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000130607 5203_ $$aCultural institutions must use social networks to promote the empowerment of audiences and democratize knowledge through communication by emphasizing participatory and high-quality heritage education. This study aimed to create an analysis instrument (EduComR) that allows to identify and examine the educational-communicative strategies carried out by heritage institutions on social networks. The research followed a mixed methodology, where the predominant approach was qualitative, involving a content analysis of the publications shared in social media. The pilot test sample consisted of studying n=364,448 tweets from 72 institutional accounts in both American and European contexts published in Spanish, English, Portuguese and Italian. The results yielded a validated by expert judgement instrument composed of five dimensions of analysis: 1) Hypertext elements used by cultural institutions to share content, 2) Functions of language, 3) Procedures of heritage education, 4) The participatory dimension through the R-relational factor and 5) Suggested learning. The EduComR instrument represents a relevant contribution to the evaluative research of educational communicative actions in the field of heritage and allows cultural institutions to identify key media actions to improve their planning, encourage engagement and promote hyper-connected audiences. Las instituciones culturales han de promover desde las redes sociales el empoderamiento de las audiencias y la democratización del conocimiento mediante una comunicación que ponga el acento en una educación patrimonial participativa y de calidad. El objetivo de este estudio ha sido la construcción de un instrumento de análisis (EduComR) que permite identificar y examinar las estrategias educomunicativas llevadas a cabo por instituciones del ámbito patrimonial en las redes sociales. Para su diseño se ha recurrido a una metodología mixta donde el enfoque predominante ha sido el cualitativo, a través de un análisis de contenido de las publicaciones en medios sociales. La muestra de la prueba piloto ha sido de n=364.448 tuits de 72 cuentas institucionales de los contextos americano y europeo publicados en lenguas española, inglesa, portuguesa e italiana. El resultado es un instrumento validado por juicio de expertos compuesto por cinco dimensiones de análisis: 1) los elementos que componen el hipertexto utilizado por las instituciones culturales para compartir contenido, 2) las funciones del lenguaje, 3) los procedimientos de la educación patrimonial, 4) la dimensión participativa a través del factor R-elacional y 5) el aprendizaje sugerido. El instrumento EduComR supone un aporte relevante a la investigación evaluativa de las acciones educomunicativas en materia de patrimonio y permite a las instituciones culturales identificar claves de actuación mediática para mejorar su planificación, fomentar el engagement y promover las audiencias hiperconectadas.
000130607 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S50-23R$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2020-115288RB-I00
000130607 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
000130607 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000130607 700__ $$0(orcid)0000-0001-8589-6659$$aNavarro-Neri, Iñaki
000130607 700__ $$0(orcid)0000-0002-7661-3001$$aGarcía Ceballos, Silvia$$uUniversidad de Zaragoza
000130607 700__ $$0(orcid)0000-0002-6757-7598$$aRivero Gracia, María Pilar$$uUniversidad de Zaragoza
000130607 7102_ $$14013$$2210$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Ciencias Socia.
000130607 773__ $$g32, 78 (2024), [11 pp.]$$pComunicar$$tComunicar$$x1134-3478
000130607 8564_ $$s293449$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/130607/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000130607 8564_ $$s2619774$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/130607/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000130607 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:130607$$particulos$$pdriver
000130607 951__ $$a2024-04-24-13:40:45
000130607 980__ $$aARTICLE