000130622 001__ 130622
000130622 005__ 20240731103359.0
000130622 0247_ $$2doi$$a10.22201/iisue.24486167e.2023.182.60966
000130622 0248_ $$2sideral$$a136512
000130622 037__ $$aART-2023-136512
000130622 041__ $$aspa
000130622 100__ $$0(orcid)0000-0001-8367-4497$$aHernández de la Cruz, José Manuel$$uUniversidad de Zaragoza
000130622 245__ $$aLa música como recurso educativo en la enseñanza de la historia y el patrimonio. Percepciones de futuros docentes de educación primaria
000130622 260__ $$c2023
000130622 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000130622 5203_ $$aMusic as a reflection of an era has the capacity to express different social and cultural environments. But how can future teachers learn about its value for teaching and learning about social sciences? To figure this out, we analyzed the significance assigned by students to music when working towards a de-gree in Primary Education Teaching in Spain as an educational resource for teaching about history and heritage. Data gathered through a questionnaire reveals the importance future teachers place on music in educational envi-ronments as a resource for motivation and development of emotions and identity values. Our results allow us to conclude that though our students understand music as a positive resource for teaching history, they believe they have not received enough training on its use. This should serve as a point of consideration for university professors in charge of their initial education. La música, como reflejo de una época, tiene la capacidad de expresar diferentes entornos sociales y culturales, pero ¿conocen los futuros docentes su valor en los procesos de enseñanza aprendizaje de las ciencias sociales? Se analiza la significación que el alumnado del Grado de Maestro/a en Educación Primaria de España le otorga a la música como recurso educativo para la enseñanza de la historia y el patrimonio. Los datos recopilados, a través de un cuestionario, revelan la importancia de la música en el ámbito educativo como recurso para la motivación y el desarrollo de emociones y valores identitarios según los futuros docentes. Los resultados permiten concluir que, aunque los estudiantes entienden la música como un recurso positivo en la enseñanza de la historia, consideran que no han recibido formación suficiente sobre su utilización, lo cual debe ser un punto de reflexión para los docentes universitarios encargados de su formación inicial.
000130622 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S50-20R$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/MICINN/PID2020-115288RB-I00
000130622 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
000130622 592__ $$a0.234$$b2023
000130622 593__ $$aEducation$$c2023$$dQ3
000130622 594__ $$a0.9$$b2023
000130622 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000130622 700__ $$aMartínez Rodríguez, Marta
000130622 700__ $$0(orcid)0000-0002-7661-3001$$aGarcía Ceballos, Silvia$$uUniversidad de Zaragoza
000130622 700__ $$0(orcid)0000-0002-6757-7598$$aRivero Gracia, Pilar$$uUniversidad de Zaragoza
000130622 7102_ $$14013$$2210$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Didácticas Específicas$$cÁrea Didáctica Ciencias Socia.
000130622 773__ $$g45, 182 (2023), 134-153$$pPerf. educ.$$tPerfiles educativos$$x0185-2698
000130622 8564_ $$s487030$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/130622/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000130622 8564_ $$s2205923$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/130622/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000130622 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:130622$$particulos$$pdriver
000130622 951__ $$a2024-07-31-09:58:23
000130622 980__ $$aARTICLE