Assessment of self-determination in mental health: A new application field of the AUTODDIS scale.
Resumen: Objective: Self-determination enhances well-being and quality of life. It is also considered a fundamental pillar in improving the efficacy of interventions used to treat people with severe mental disorders (SMD). Yet the assessment of self-determination in relation to mental health requires further research. The aim of this study was to analyze the adequacy and psychometric properties of the AUTODDIS scale in a Spanish population with SMD.
Method: The scale was originally developed and validated to assess self-determination in people with intellectual disability. The scale was administered to a sample of 333 adults with SMD (M = 47.6 years, SD = 11.68), most of whom were receiving treatment in an outpatient setting or at long-stay care facilities in six specialized centers in Spain.
Results: The quality of the items and the reliability of the scale and its subscales were analyzed. External validity was also explored, and confirmatory factor analysis was used to analyze the fit of the data to different models. The results indicate that the scale demonstrated sufficient evidence of reliability and validity, supporting the adequacy of its use in the field of mental health.
Conclusions and implications for practice: The use of this scale as a tool to assess self-determination and its domains in the mental health field is warranted. The article also discusses the need for more research and assessment tools to facilitate decision making by clinical and organizational stakeholders in promoting self-determination. (PsycInfo Database Record (c) 2023 APA, all rights reserved).

Objetivo: La autodeterminación mejora el bienestar y la calidad de vida. También se considera un pilar fundamental para mejorar la eficacia de las intervenciones utilizadas para tratar a personas con trastornos mentales graves (TME). Sin embargo, la evaluación de la autodeterminación en relación con la salud mental requiere más investigación. El objetivo de este estudio fue analizar la adecuación y propiedades psicométricas de la escala AUTODDIS en una población española con TMG. Método: La escala fue desarrollada y validada originalmente para evaluar la autodeterminación en personas con discapacidad intelectual. La escala se administró a una muestra de 333 adultos con TMG ( M = 47,6 años, DE = 11,68), la mayoría de los cuales recibían tratamiento de forma ambulatoria o en centros de atención de larga estancia en seis centros especializados de España. Resultados: Se analizó la calidad de los ítems y la confiabilidad de la escala y sus subescalas. También se exploró la validez externa y se utilizó análisis factorial confirmatorio para analizar el ajuste de los datos a diferentes modelos. Los resultados indican que la escala demostró suficiente evidencia de confiabilidad y validez, apoyando la adecuación de su uso en el campo de la salud mental. Conclusiones e implicaciones para la práctica: Se justifica el uso de esta escala como herramienta para evaluar la autodeterminación y sus dominios en el campo de la salud mental. El artículo también analiza la necesidad de más herramientas de investigación y evaluación para facilitar la toma de decisiones por parte de las partes interesadas clínicas y organizacionales en la promoción de la autodeterminación. (Registro de base de datos PsycInfo (c) 2024 APA, todos los derechos reservados)

Idioma: Inglés
DOI: 10.1037/prj0000573
Año: 2023
Publicado en: PSYCHIATRIC REHABILITATION JOURNAL 46, 4 (2023), 360–367
ISSN: 1095-158X

Factor impacto JCR: 1.8 (2023)
Categ. JCR: REHABILITATION rank: 66 / 170 = 0.388 (2023) - Q2 - T2
Categ. JCR: PSYCHIATRY rank: 170 / 279 = 0.609 (2023) - Q3 - T2

Factor impacto CITESCORE: 3.8 - Health Professions (miscellaneous) (Q1) - Rehabilitation (Q2) - Psychiatry and Mental Health (Q2)

Factor impacto SCIMAGO: 0.673 - Health Professions (miscellaneous) (Q1) - Rehabilitation (Q1) - Psychiatry and Mental Health (Q2)

Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Psicolog.Evolut.Educac (Dpto. Psicología y Sociología)
Área (Departamento): Área Teoría e Histª. Educación (Dpto. Ciencias de la Educación)


Rights Reserved All rights reserved by journal editor


Exportado de SIDERAL (2024-11-22-12:07:34)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles > Artículos por área > Psicología Evolutiva y de la Educación
Articles > Artículos por área > Teoría e Historia de la Educación



 Record created 2024-01-26, last modified 2024-11-25


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)