Breaking down barriers to facilitate that university teachers create audio-visual learning materials
Resumen: In the current higher education system, Information and Communication Technologies (ICT) play an important role. For this reason, it is necessary that educational institutions promote teachers'' training on the use of ICT in all educational tasks, and specifically in the creation of multimedia learning materials. These multimedia resources are essential for the application of learning active methodologies and for the development of distant learning programs. In this work, we analyse the answers to satisfaction surveys completed by the teachers that had attended training courses on these topics. These surveys, together with the in situ observations of the authors of this work and the opinions of students who have participated in the creation of educational materials, have motivated the development of the model OCEDiCo to design Open Course Ware courses focused on the use of ICT to create learning digital materials. This model takes into account the teachers'' demands and the specific characteristics of their working context (institutional training, ICT tools availability, etc.) to collect resources and activities that guide them in a progressive and personalised way. Following this model, the course "Support materials for the creation of multimedia educational content" has been implemented.

En el actual sistema de educación superior las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) juegan un papel importante. Por ello, es necesario que las instituciones educativas promuevan la formación del profesorado sobre el uso de las TIC en todas las tareas educativas, y específicamente en la creación de materiales didácticos multimedia. Estos recursos multimedia son esenciales para la aplicación de metodologías activas de aprendizaje y para el desarrollo de programas de aprendizaje a distancia. En este trabajo analizamos las respuestas a las encuestas de satisfacción realizadas por los docentes que han asistido a cursos de formación sobre estos temas. Estas encuestas, junto con las observaciones in situ de los autores de este trabajo y las opiniones de los estudiantes que han participado en la creación de materiales educativos, han motivado el desarrollo del modelo OCEDiCo para diseñar cursos Open Course Ware centrados en el uso de las TIC. para crear materiales digitales de aprendizaje. Este modelo tiene en cuenta las demandas de los docentes y las características específicas de su contexto laboral (formación institucional, disponibilidad de herramientas TIC, etc.) para recoger recursos y actividades que les orienten de forma progresiva y personalizada. Siguiendo este modelo se ha implementado el curso “Materiales de apoyo a la creación de contenidos educativos multimedia”.

Idioma: Inglés
DOI: 10.1145/3362789.3362914
Año: 2019
Publicado en: ACM International Conference Proceeding Series 19 (2019), 776-784
ISSN: 9781-2291

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S29-17R-GICID
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PRAUZ-18-177
Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Matemática Aplicada (Dpto. Matemática Aplicada)
Área (Departamento): Área Periodismo (Dpto. Lingüíst. Gral. e Hisp.)
Área (Departamento): Área Teoría Señal y Comunicac. (Dpto. Ingeniería Electrón.Com.)


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Exportado de SIDERAL (2024-02-09-14:28:22)


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