000131437 001__ 131437
000131437 005__ 20240209155915.0
000131437 0247_ $$2doi$$a10.1145/3362789.3362914
000131437 0248_ $$2sideral$$a115897
000131437 037__ $$aART-2019-115897
000131437 041__ $$aeng
000131437 100__ $$0(orcid)0000-0002-8451-0942$$aLópez, A.M.$$uUniversidad de Zaragoza
000131437 245__ $$aBreaking down barriers to facilitate that university teachers create audio-visual learning materials
000131437 260__ $$c2019
000131437 5203_ $$aIn the current higher education system, Information and Communication Technologies (ICT) play an important role. For this reason, it is necessary that educational institutions promote teachers'' training on the use of ICT in all educational tasks, and specifically in the creation of multimedia learning materials. These multimedia resources are essential for the application of learning active methodologies and for the development of distant learning programs. In this work, we analyse the answers to satisfaction surveys completed by the teachers that had attended training courses on these topics. These surveys, together with the in situ observations of the authors of this work and the opinions of students who have participated in the creation of educational materials, have motivated the development of the model OCEDiCo to design Open Course Ware courses focused on the use of ICT to create learning digital materials. This model takes into account the teachers'' demands and the specific characteristics of their working context (institutional training, ICT tools availability, etc.) to collect resources and activities that guide them in a progressive and personalised way. Following this model, the course "Support materials for the creation of multimedia educational content" has been implemented.

En el actual sistema de educación superior las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) juegan un papel importante. Por ello, es necesario que las instituciones educativas promuevan la formación del profesorado sobre el uso de las TIC en todas las tareas educativas, y específicamente en la creación de materiales didácticos multimedia. Estos recursos multimedia son esenciales para la aplicación de metodologías activas de aprendizaje y para el desarrollo de programas de aprendizaje a distancia. En este trabajo analizamos las respuestas a las encuestas de satisfacción realizadas por los docentes que han asistido a cursos de formación sobre estos temas. Estas encuestas, junto con las observaciones in situ de los autores de este trabajo y las opiniones de los estudiantes que han participado en la creación de materiales educativos, han motivado el desarrollo del modelo OCEDiCo para diseñar cursos Open Course Ware centrados en el uso de las TIC. para crear materiales digitales de aprendizaje. Este modelo tiene en cuenta las demandas de los docentes y las características específicas de su contexto laboral (formación institucional, disponibilidad de herramientas TIC, etc.) para recoger recursos y actividades que les orienten de forma progresiva y personalizada. Siguiendo este modelo se ha implementado el curso “Materiales de apoyo a la creación de contenidos educativos multimedia”.
000131437 536__ $$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S29-17R-GICID$$9info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PRAUZ-18-177
000131437 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aAll rights reserved$$uhttp://www.europeana.eu/rights/rr-f/
000131437 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000131437 700__ $$0(orcid)0000-0002-9621-1819$$aMancho, A.C.$$uUniversidad de Zaragoza
000131437 700__ $$0(orcid)0000-0002-6873-0996$$aSein-Echaluce, M.L.$$uUniversidad de Zaragoza
000131437 7102_ $$12005$$2595$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Matemática Aplicada$$cÁrea Matemática Aplicada
000131437 7102_ $$13010$$2675$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Lingüíst. Gral. e Hisp.$$cÁrea Periodismo
000131437 7102_ $$15008$$2800$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ingeniería Electrón.Com.$$cÁrea Teoría Señal y Comunicac.
000131437 773__ $$g19 (2019), 776-784$$pACM int. conf. proc. ser.$$tACM International Conference Proceeding Series$$x9781-2291
000131437 8564_ $$s409037$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/131437/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000131437 8564_ $$s2708716$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/131437/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000131437 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:131437$$particulos$$pdriver
000131437 951__ $$a2024-02-09-14:28:22
000131437 980__ $$aARTICLE