Smart speakers and customer experience in service contexts
Resumen: The use of artificial intelligence‐based devices, such as smart speakers, is rising in frontline services, as such devices can perform several tasks for customers. However, little is known about customer responses to interactions with smart speakers that occur during service encounters. This research encompasses three studies intended to enhance our currently scarce knowledge of how customers respond to interactions with smart speakers during service encounters. Focusing on the hospitality industry, the first study shows that smart speakers improve evaluations of the hotels that use them in terms of customer ratings and positive affects. The second study demonstrates that automated social presence and psychological ownership feelings are key mechanisms that explain the development of valuable customer responses. The third study, which uses virtual reality, suggests that better actual behaviors are exhibited by people who appreciate the incorporation of smart speakers into services. Thus, the findings indicate that smart speakers improve service experiences, especially if used to carry out hedonic tasks usually performed by employees.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1002/mar.21907
Año: 2023
Publicado en: PSYCHOLOGY & MARKETING 40, 11 (2023), 2326-2340
ISSN: 0742-6046

Factor impacto JCR: 8.9 (2023)
Categ. JCR: PSYCHOLOGY, APPLIED rank: 6 / 113 = 0.053 (2023) - Q1 - T1
Categ. JCR: BUSINESS rank: 19 / 304 = 0.062 (2023) - Q1 - T1

Factor impacto CITESCORE: 12.1 - Applied Psychology (Q1) - Marketing (Q1)

Factor impacto SCIMAGO: 2.76 - Marketing (Q1) - Applied Psychology (Q1)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/EUR/AEI/TED2021-129513B-C22
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-FSE/LMP51-21
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S20-20R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCINN/PID2020-113561RB-I00
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCIU/PID2019-105468RB-I00
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Comerci.Investig.Mercados (Dpto. Direc.Mark.Inves.Mercad.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-11-22-12:11:49)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Comercialización e Investigación de Mercados



 Registro creado el 2024-02-19, última modificación el 2024-11-25


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)