Literary responses in Spanish adolescents: Adaptation, validation, and analysis of the Literary Response Questionnaire
Resumen: This study involves translating, cross‐culturally adapting, and validating the Literary Response Questionnaire (LRQ) for 413 Spanish adolescents. It explores the evolution of literary education in Spain and its alignment with the Reading Responses paradigm. The LRQ, adapted across various locations, is validated in Spanish through Exploratory and confirmatory factor analyses. The research analyzes reading responses in dimensions like Leisure Escape, Insight, Empathy, Story‐driven Reading, Concern with Author, Imagery Vividness, and Rejecting Literary Values. Findings reveal widespread indifference and rejection toward literary reading among the adolescents, along with a clear disapproval of the historicist‐authorial approach to literary education. Significant variations were identified based on students' gender, enrollment in a bilingual program, and notably, the number of books read per year. This underscores the significance of introducing literary reading practices in secondary education that align with the leisure preferences of adolescents, encouraging personal and experiential engagement with texts. This could materialize in the classroom the shift from a historicist to a reader‐centered approach suggested by the current Spanish curriculum.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1002/jaal.1328
Año: 2024
Publicado en: JOURNAL OF ADOLESCENT & ADULT LITERACY 68, 2 (2024), 82-93
ISSN: 1081-3004

Factor impacto JCR: 1.5 (2024)
Categ. JCR: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH rank: 297 / 756 = 0.393 (2024) - Q2 - T2
Factor impacto SCIMAGO: 0.482 - Education (Q2)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S61-23R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Lengua y Liter. (Dpto. Didácticas Específicas)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2025-09-22-14:30:42)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Didáctica de la Lengua y la Literatura



 Registro creado el 2024-03-01, última modificación el 2025-09-23


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)