Economic rationale shaping music teacher education: the case of Spain
Resumen: This article discusses the literature on music teacher education programmes for mainstream education in order to undertake critical reflection on what we are doing and why in our university classrooms, what theories are implicit and what could be done to improve our programmes. After analysis, mainly from European contexts, and considering the Spanish one in particular, we find an influence of the economic – and, ultimately, political – rationale on substantial aspects, manifested in apparent disjunctions between musical and educational features, as well as in formal issues, fundamentally due to the European Higher Education Area. In the end, it is concluded that, without renouncing the economic aspects, curricula should be more addressed towards the integration of pedagogical and musical knowledge, and the treatment of aspects related to social justice, if we do not want an uncritical reproduction of rationalities that are often obsolete in the training of pre-service music teachers.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1017/S0265051723000219
Año: 2023
Publicado en: BRITISH JOURNAL OF MUSIC EDUCATION 41, 1 (2023), 103-113
ISSN: 0265-0517

Factor impacto JCR: 1.0 (2023)
Categ. JCR: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH rank: 429 / 760 = 0.564 (2023) - Q3 - T2
Factor impacto CITESCORE: 2.4 - Music (Q1) - Education (Q2)

Factor impacto SCIMAGO: 0.399 - Music (Q1) - Education (Q2)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO/EDU2017-84782
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica Expres. Musical (Dpto. Expres.Music.Plást.Corp.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2024-11-22-11:59:16)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Didáctica de la Expresión Musical



 Registro creado el 2024-05-03, última modificación el 2024-11-25


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)