What makes you think you are feminist? development and validation of the feminist attitudinal and behavioral scale for teachers
Resumen: Teachers play a key role in supporting and encouraging egalitarian attitudes at school. This study aimed to develop and validate the Feminist Attitudinal and Behavioral Scale for Teachers (FABS-T), a measure that comprises both attitudinal and behavioral domains. To do this, we conducted two studies of Childhood and Primary Education teachers and pre-service teachers. Study 1, qualitative (N = 309), asked participants about situations in which they had been portrayed as feminist. Six themes emerged, for which we developed an initial 60-item version. Study 2 (N = 451) aimed to evaluate the factor structure, reliability and validity. Exploratory and confirmatory factor analysis supported a 42-item version of the FABS-T with a final structure composed of five dimensions (56.7% of the variance explained). For both the attitudinal (Public Egalitarian Support and Private Egalitarian Support) and behavioral domain (Sexism Confrontation, Activism and Teaching Practices), reliability was good. Most dimensions were positively linked with feminist self-identification, and negatively with ambivalent sexism and social dominance orientation. Gender differences were observed in the behavioral dimensions. We highlight the need to distinguish attitudes from behaviors, where the latter was revealed as a core aspect of self-identifying as feminist. Los docentes desempeñan un papel clave a la hora de apoyar y fomentar actitudes igualitarias en la escuela. El objetivo de este estudio fue desarrollar y validar la Escala Feminista de Actitud y Comportamiento para Docentes (FABS-T), una medida que comprende dominios tanto actitudinales como conductuales. Para ello, se realizaron dos estudios con profesores y futuros docentes de Educación Infantil y Primaria. En el estudio 1, cualitativo (N = 309), se preguntó a los participantes sobre situaciones consideradas como feministas. Surgieron seis temas, y se desarrolló una escala compuesta por 60 ítems iniciales. El estudio 2 (N = 451) tuvo como objetivo evaluar la estructura, confiabilidad y validez de los factores. El análisis factorial exploratorio y confirmatorio apoyó una versión del FABS-T de 42 ítems con una estructura final compuesta por cinco dimensiones (56,7% de la varianza explicada). Tanto para el dominio actitudinal (Apoyo igualitario público y Apoyo igualitario privado) como para el comportamiento (Confrontación sexista, activismo y prácticas docentes), la confiabilidad fue buena. La mayoría de las dimensiones se relacionaron positivamente con la autoidentificación feminista y de manera negativa con el sexismo ambivalente y la orientación de dominancia social. Se observaron diferencias de género en las dimensiones conductuales. Se destaca la necesidad de distinguir actitudes de comportamientos, ya que es un aspecto central de la autoidentificación como feminista.
Idioma: Inglés
DOI: 10.5944/rdp.v35i128.38806
Año: 2024
Publicado en: Revista de Psicoterapia 35, 128 (2024), 56-66
ISSN: 1130-5142

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Métod.Invest.Diag.Educac. (Dpto. Ciencias de la Educación)


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Exportado de SIDERAL (2024-09-06-10:25:47)


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 Registro creado el 2024-09-06, última modificación el 2024-09-06


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