000145370 001__ 145370 000145370 005__ 20241024135331.0 000145370 0247_ $$2doi$$a10.1080/10447318.2024.2405567 000145370 0248_ $$2sideral$$a140068 000145370 037__ $$aART-2024-140068 000145370 041__ $$aeng 000145370 100__ $$0(orcid)0000-0003-2515-9029$$aCebollero-Salinas, Ana$$uUniversidad de Zaragoza 000145370 245__ $$aConfronting fake news through collective intelligence in adolescents 000145370 260__ $$c2024 000145370 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000145370 5203_ $$aAdolescents are vulnerable to the exponential increase in fake news spread. Collective judgment on the quality of news has been an effective intervention. Collective Learning platform makes it possible to apply collective intelligence through simultaneous interaction in a large group, similar to social networks. The objective of this article is to analyze whether this platform effectively improves how adolescents confront fake news. 360 Spanish students aged 15–16 years old participated in the experiment confronting a fictitious case of fake news. The quantitative analysis using ANOVA demonstrated that there were significant positive changes for addressing fake news, both overall as well as in each of the participants. We discuss how these results confirm that collective intelligence improves digital literacy in the Internet challenges. Los adolescentes son vulnerables al aumento exponencial de la difusión de noticias falsas. El juicio colectivo sobre la calidad de las noticias ha sido una intervención eficaz. La plataforma de Aprendizaje Colectivo permite aplicar la inteligencia colectiva a través de la interacción simultánea en un grupo grande, similar a las redes sociales. El objetivo de este artículo es analizar si esta plataforma mejora de forma efectiva la forma en que los adolescentes se enfrentan a las noticias falsas. 360 estudiantes españoles de 15-16 años participaron en el experimento enfrentándose a un caso ficticio de noticias falsas. El análisis cuantitativo mediante ANOVA demostró que hubo cambios positivos significativos para abordar las noticias falsas, tanto en general como en cada uno de los participantes. Discutimos cómo estos resultados confirman que la inteligencia colectiva mejora la alfabetización digital en los desafíos de Internet. 000145370 540__ $$9info:eu-repo/semantics/embargoedAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ 000145370 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion 000145370 700__ $$0(orcid)0000-0003-0937-4861$$aElboj-Saso, Carmen$$uUniversidad de Zaragoza 000145370 700__ $$0(orcid)0000-0003-4530-9645$$aÍñiguez-Berrozpe, Tatiana$$uUniversidad de Zaragoza 000145370 700__ $$0(orcid)0000-0001-6708-4956$$aBautista-Alcaine, Pablo$$uUniversidad de Zaragoza 000145370 7102_ $$14009$$2775$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Psicología y Sociología$$cÁrea Sociología 000145370 7102_ $$14001$$2215$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Ciencias de la Educación$$cÁrea Didáctica y Organiz. Esc. 000145370 773__ $$g(2024), 1-14$$pInt. j. hum.-comput. interact.$$tINTERNATIONAL JOURNAL OF HUMAN-COMPUTER INTERACTION$$x1044-7318 000145370 8564_ $$s1044817$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/145370/files/texto_completo.pdf$$yPostprint$$zinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2025-10-02 000145370 8564_ $$s1081393$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/145370/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yPostprint$$zinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2025-10-02 000145370 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:145370$$particulos$$pdriver 000145370 951__ $$a2024-10-24-12:11:27 000145370 980__ $$aARTICLE