Light and Shadows of the Social Networks as a Tool for Socialization During Adolescence
Resumen: During the period of adolescence, social relationships are fundamental, with peers playing a role of increasing importance. Today, it is possible to engage in these relationships in traditional ways, through face-to-face encounters, or using the social networks. Yet, the pervasiveness of these media may create certain social risks that are faced by the youth. This quantitative study attempts to analyze the social uses engaged in by adolescents through the social networks, and the potential consequences on their lives. To do so, a sample consisting of 850 Spanish students from compulsory secondary education was analyzed. The findings suggest that adolescents very frequently use the social networks as a tool of socialization. Therefore, the networks influence their academic education, well-being and friendships. This confirms the idea that adolescents engage in a frequent, but non-exclusive use of social networks for socialization.
Idioma: Inglés
DOI: 10.14658/PUPJ-IJSE-2023-3-10
Año: 2023
Publicado en: Italian Journal of Sociology of Education 15, 3 (2023), 219-238
ISSN: 2035-4983

Factor impacto CITESCORE: 0.8 - Social Sciences (miscellaneous) (Q3) - Education (Q4)

Factor impacto SCIMAGO: 0.186 - Social Sciences (miscellaneous) (Q3) - Education (Q4)

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-01-23-14:48:01)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Didáctica y Organización Escolar



 Registro creado el 2025-01-23, última modificación el 2025-01-23


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)