Mobilizing parents during the restoration: from the fight against immorality to the defense of a Catholic education for their children (1889-1913)
Resumen: The National Association of Parents (NPA) was founded in April 1913, linked to the Catholic-social mobilisation of the time. By that time, the Church and some prominent members of the clergy had for years been calling on parents to defend their rights over their children’s education in order to safeguard Catholic education in the face of the educational policies of the liberal governments of the Restoration, which tended to bolster the role of the State in education. This paper will examine the discourse with which the Catholic media encouraged the formation of parents’ associations during the Restoration by appealing to their right to choose their children’s education. It will also look at the changes in the construction of Catholic masculinity that this mobilisation required in order to confront the positions defended by liberal and anticlerical sectors.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1080/14701847.2025.2472565
Año: 2025
Publicado en: Journal of Iberian and Latin American Studies 31, 1 (2025), 5-19
ISSN: 1470-1847

Tipo y forma: Artículo (PostPrint)
Área (Departamento): Área Historia Contemporánea (Dpto. Historia)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Exportado de SIDERAL (2025-10-17-14:36:48)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Historia Moderna Contemporánea
Artículos > Artículos por área > Historia Contemporánea



 Registro creado el 2025-05-16, última modificación el 2025-10-17


Postprint:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)