Resumen: The article reviews the main contributions on the The Book of Knowledge of All Kingdoms from 1999, when it was reissued simultaneously in two editions, to the present day, with special attention to the Canary Islands and Le Canarien. In contrast to 19th-century criticism, the current bibliography is less concerned with the authenticity of the narration and the identity of the author, although erroneous information is sometimes repeated. Today, critics are more interested in the conception of space, the relationship with other travel books and the perception of the Orient. Finally, the work focuses on the illustrated book Le frère mendiant, which includes extracts from The Book of Knowledge and drawings by Pablo Picasso.
En el artículo se revisan las principales aportaciones sobre el Libro del conoscimiento de todos los reinos desde 1999, fecha en la que se reeditó simultáneamente en dos ediciones, hasta la actualidad, con especial atención a lo referido a las islas Canarias y a Le Canarien. Frente a la crítica del siglo xix, la bibliografía más reciente se preocupa menos de la autenticidad de lo narrado y de la identidad del autor, aunque siguen repitiéndose a veces datos erróneos. Hoy interesa más la concepción del espacio, la relación con otros libros de viajes y la percepción de Oriente. Por último, el trabajo se centra en el libro ilustrado Le frère mendiant, que incluye extractos del Libro del conoscimiento junto a dibujos de Pablo Picasso. Idioma: Español DOI: 10.25145/j.cemyr.2025.33.11 Año: 2025 Publicado en: Cuadernos del CEMYR 33 (2025), 347-362 ISSN: 1135-125X Tipo y forma: Article (Published version) Área (Departamento): Área Literatura Española (Dpto. Lingüíst.y Liter.Hispán.)