Comparing engagement and active participation with gamification in Quizizz applications: influences on the teaching-learning process
Resumen: Gamification dynamics can have positive effects on educational variables, including significant learning, motivation for learning and perceived self-confidence. Sometimes, these effects are conditioned by the level of engagement and active participation of students. Therefore, this study was designed with the aim of describing an innovation experience based on the use of the Quizizz digital platform as a tool to gamify learning in the university classroom. Considering the influence of students’ engagement and active participation, the research analyses the contribution of this active methodology to the improvement of academic performance, meaningful learning, motivation and self-confidence. A total of 49 higher education students participated in this study and completed a questionnaire after finishing the intervention. The results show the benefits perceived by these students when gamification dynamics are applied with Quizizz in the teaching-learning process. Improvements in learning outcomes are also observed when university students maintain constant participation and active engagement in the applied gamification experience.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1080/1475939X.2025.2488320
Año: 2025
Publicado en: TECHNOLOGY PEDAGOGY AND EDUCATION (2025), [37 pp.]
ISSN: 1475-939X

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S42-23R-CREVALOR
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/UZ/PIIDUZ-620
Tipo y forma: Artículo (PostPrint)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace. No puede utilizar el material para una finalidad comercial. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, no puede difundir el material modificado.


Fecha de embargo : 2026-12-16
Exportado de SIDERAL (2025-10-17-14:13:48)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Didáctica y Organización Escolar



 Registro creado el 2025-06-05, última modificación el 2025-10-17


Postprint:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)