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000162089 100__ $$0(orcid)0000-0002-8054-095X$$aMartínez Falquina, Silvia$$uUniversidad de Zaragoza
000162089 245__ $$aMemory, Diaspora and the Female Body in Little Haiti: Edwidge Danticat's "Reading Lessons"
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000162089 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000162089 5203_ $$aABSTRACT: This article approaches Haitian-American Edwidge Danticat’s short story “Reading Lessons” by focusing on acts of memory as a response to traumatic experience that are made manifest on the diasporic space and the black woman’s body. By means of the anomaly trope, articulated through ambivalence and dissociation, as well as an emphasis on indirection, reflexive self-questioning and an avoidance of closure, the text complicates the full access to traumatic experience in the diaspora, thus showing a resistance to appropriation and calling for an opening of the trauma paradigm that pays a close attention to context. It is by articulating an ambivalent relation to home and memory, by calling readers to recognize their own positioning, and by arguing for the need to acknowledge the vulnerability of others, that memory is offered as a possibility for change.
RESUMEN: Este artículo se aproxima al relato de la haitiana-americana Edwidge Danticat “Reading Lessons” centrándose en diversos actos de memoria en respuesta a experiencias traumáticas que se ponen de manifiesto en el espacio diaspórico y el cuerpo de la mujer de color. Por medio del tropo de la anomalía, articulado a través de la ambivalencia y la disociación, además del énfasis en la indirección, el auto-cuestionamiento reflexivo y la resistencia a los cierres, el texto complica el acceso completo a la experiencia traumática en la diáspora, mostrando un rechazo de la apropriación y demandando una apertura del paradigma del trauma que atienda especialmente al contexto. La memoria se ofrece como posibilidad para el cambio a través de la articulación de una relación ambivalente con el hogar y la memoria, de una llamada a los lectores para que reconozcan su posicionamiento y argumentando la necesidad de reconocer la vulnerabilidad de los otros.
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000162089 7102_ $$13004$$2345$$aUniversidad de Zaragoza$$bDpto. Filolog.Inglesa y Alema.$$cÁrea Filología Inglesa
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