Learning migration and diversity through artistic narration: an application of diasporic education to the Spanish context
Resumen: This article examines how artistic and narrative expression can enhance intercultural education in Spanish primary schools located in low-population-density areas with increasing cultural diversity. Grounded in the concept of diasporic education, the study focuses on the lived experiences of children—both migrant and non-migrant—who narrate and illustrate their perceptions of migration through written stories and drawings. The research adopts a qualitative ethnographic design with a participatory approach, involving 50 primary school students aged 11–12 from two schools in Aragón, Spain. By analysing these materials, the research explores how transmedia storytelling can serve as a pedagogical tool to promote empathy, inclusion, and critical reflection in the classroom. The study contributes locally by addressing the challenges of educational integration in rural Spain and globally by connecting with broader discussions on minority representation, educational equity, and creative pedagogies. Findings highlight the transformative potential of incorporating students’ voices and artistic productions into teaching practices, fostering more inclusive and culturally responsive learning environments.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1080/2331186X.2025.2563164
Año: 2025
Publicado en: Cogent Education 12, 1 (2025), [20 pp.]
ISSN: 2331-186X

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Teoría e Histª. Educación (Dpto. Ciencias de la Educación)
Área (Departamento): Área Pintura (Unidad Predepartam. Bellas Ar.)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2025-10-08-12:59:35)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos > Artículos por área > Teoría e Historia de la Educación
Artículos > Artículos por área > Didáctica y Organización Escolar
Artículos > Artículos por área > Pintura



 Registro creado el 2025-10-09, última modificación el 2025-10-09


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)