Resumen: To understand how pre-adolescents experience the transition from primary to secondary school, it is necessary to place ourselves in the perspective of the students as the main social actor. In the research presented in this article, we have stopped to listen to the students before and during their transition to secondary school in order to understand better those aspects which, from their own experiences, facilitate or hinder their passage through this important educational stage. Intending to avoid the bias of the adult researcher, we deployed a qualitative and reflexive methodology that tested fieldwork strategies and the design of techniques and instruments appropriate to the open participation of the students. The research involved 72 students followed at two specific moments of transition: the preparatory phase and completion of primary school (Year 2020-21) and the phase of incorporation and accommodation to secondary school (Year 2021-22). The information analysed focused on the most recurrent aspects of the students’ original accounts, which revealed important aspects: transition is not always experienced as a negative experience; it is part of the educational process, thereby transforming the (adult) imaginary of fear of change into a hopeful experience of openness and early maturity. Para comprender cómo viven los preadolescentes la transición de primaria a secundaria es necesario situarse en la perspectiva del alumnado como actor social protagonista. En la investigación que presenta este artículo nos hemos parado a escuchar al alumnado antes y durante su transición al Instituto para conocer mejor aquellos aspectos que, desde sus propias vivencias, facilitan o dificultan el paso por esta importante etapa educativa. Desde una mirada preocupada por evitar el sesgo del investigador adulto, se despliega una metodología cualitativa y reflexiva que pone a prueba estrategias de trabajo de campo y diseño de técnicas e instrumentos adecuados a la participación abierta del alumnado. En la investigación participaron 72 estudiantes seguidos en dos momentos puntuales de la transición: la fase preparatoria y de culminación de primaria (Curso 2020-21) y la fase de incorporación y acomodación a la secundaria (Curso 2021-22). La información analizada se ha centrado en los aspectos más recurrentes de los relatos originales del alumnado que han desvelado importantes aspectos: la transición no siempre es vivida como una experiencia negativa, es parte, del proceso educativo transformando con ello el imaginario (adulto) del miedo al cambio en una vivencia esperanzada de apertura y maduración temprana. Idioma: Español DOI: 10.5209/soci.100129 Año: 2025 Publicado en: Sociedad e Infancias 9, 1 (2025), 89-101 ISSN: 2531-0720 Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva) Área (Departamento): Área Didáctica y Organiz. Esc. (Dpto. Ciencias de la Educación)