000057175 001__ 57175
000057175 005__ 20161116105727.0
000057175 037__ $$aTAZ-TFG-2016-1710
000057175 041__ $$aspa
000057175 1001_ $$aCebollada Muñoz, Darío
000057175 1001_ $$aPalomar Orden, Blanca
000057175 24200 $$aSchool absenteeism and Roma community from the perspective of Social Work: case study in high schools of José Manuel Blecua and María Moliner from Zaragoza
000057175 24500 $$aAbsentismo escolar y población gitana desde la perspectiva del Trabajo Social: Estudio de caso en los institutos José Manuel Blecua y María Moliner de Zaragoza
000057175 260__ $$aZaragoza$$bUniversidad de Zaragoza$$c2016
000057175 500__ $$aAporta en secretaría material físico. Roma community has been linked for decades with an irregular schooling compared to the main society. Nowadays there is a greater regulation regarding schooling and school absenteeism, which has helped increase the visibility of this issue. The following study aims to analyse the cases of two high schools and make a comparison between Roma community and the main society, give an explanation to the origin of the school absenteeism and define gender differences among adolescents of the Roma community. Though the methodological triangulation, using semi-structured interviews and a bibliographic and legislative review, this study pursues the achievement of various objectives, and the ratification or refutation of certain hypothesis. The research also presents a few options in order to, if not to eradicate, reduce school absenteeism and differences between two communities which have coexisted during centuries.
000057175 506__ $$aby-nc-sa$$bCreative Commons$$c3.0$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
000057175 520__ $$aLa comunidad gitana ha sido relacionada desde hace décadas con una escolarización irregular en comparación con la sociedad mayoritaria. Actualmente existe una mayor regulación respecto a la escolarización y el absentismo escolar, que ha ayudado a aumentar la visibilidad de esta problemática. El siguiente estudio pretende analizar los casos de dos institutos y realizar una comparación entre la comunidad gitana y la sociedad mayoritaria, dar una explicación al origen del absentismo escolar y definir las diferencias de género entre adolescentes de la comunidad gitana. A través de la triangulación metodológica, mediante entrevistas semiestructuradas y una revisión bibliográfica y legislativa, este trabajo persigue la consecución de distintos objetivos y la validación o refutación de ciertas hipótesis. La investigación presenta también distintas opciones para, si no erradicar, reducir el absentismo y las diferencias entre dos comunidades que han convivido durante siglos.
000057175 521__ $$aGraduado en Trabajo Social
000057175 540__ $$aDerechos regulados por licencia Creative Commons
000057175 700__ $$aEito Mateo, Antonio$$edir.
000057175 700__ $$aArtal Rodríguez, Montse$$edir.
000057175 7102_ $$aUniversidad de Zaragoza$$bPsicología y Sociología$$cTrabajo Social y Servicios Sociales
000057175 8560_ $$f532875@celes.unizar.es
000057175 8564_ $$s1373576$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/57175/files/TAZ-TFG-2016-1710.pdf$$yMemoria (spa)
000057175 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:57175$$pdriver$$ptrabajos-fin-grado
000057175 950__ $$a
000057175 951__ $$adeposita:2016-11-14
000057175 980__ $$aTAZ$$bTFG$$cSOCIZ