Matter and technique. A conversation with Miguel Ángel Alonso del Val
Resumen: The generation of architects that replaced our modern masters reached professional and academic maturity some time ago. In the 1970s they were learning under the very close shadow of Carvajal, Oíza and Sota. And with their unbreakable faith in architecture, they have managed to pass the baton to new generations. For some time they have been professors, and now even have disciples teaching in various Spanish schools. Among their number is Miguel Ángel Alonso del Val, the Professor of Design at the School of Architecture of the University of Navarre, who has followed his path with assured silence and without the haste that occasionally troubles the most insecure. Also a disciple of Frampton at Columbia University, he never separated his discourse from the tectonic values of construction and he began to weave his career with research on architectural design. Few architects of his generation have managed such a solid balance between research, teaching and professional practice. That is why this conversation, on the materiality of both his own and others’ projects, represents an opportunity to continue delving into their values and implications. The conversation took place in the office of the head of the School of Architecture of the University of Navarre, the new post—yet another—he has just accepted, and it gives us a chance to reflect on issues as crucial for architecture as matter and technique.

La generación de arquitectos que ha sustituido a nuestros maestros modernos hace ya un tiempo que han alcanzado la madurez de la Universidad de Navarra, el nuevo cargo que acaba de aceptar, otro más, y nos permite volver a reflexionar sobre temas tan determinantes para la arquitectura como son los de materia y te´cnica, profesional y académica. Aprendieron, en la década de los setenta, a la sombra, muy cerca, de los Carvajal, Oíza, Sota. Y con inquebrantable fe en la arquitectura han conseguido ir pasando el testigo a nuevas generaciones. Son hace tiempo catedráticos y, simultáneamente, tienen discípulos enseñando en distintas escuelas españolas. Entre ellos Miguel Ángel Alonso del Val, Catedrático de Proyectos de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Navarra, ha recorrido su camino en certero silencio sin las prisas que, a veces, inquietan a los más inseguros. Discípulo también de Frampton en la Universidad de Columbia nunca separó su discurso de los valores tectónicos de la obra y comenzó a tejer su trayectoria desde la investigación ligada al proyecto de arquitectura. Pocos arquitectos de su generación han tenido un equilibrio tan sólido entre la investigación, la docencia y la práctica profesional. Por ello esta conversación, al hilo de la materialidad tanto de proyectos propios como ajenos, es una oportunidad para seguir ahondando en sus valores e implicaciones. La conversación se mantiene en el despacho de director de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura

Idioma: Inglés
Año: 2015
Publicado en: ZARCH 4 (2015), 160-175
ISSN: 2341-0531

Originalmente disponible en: Texto completo de la revista

Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Proyectos Arquitectónicos (Unidad Predepartamental de Arquitectura)

Derechos Reservados Derechos reservados por el editor de la revista


Exportado de SIDERAL (2017-08-16-13:28:57)


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 Registro creado el 2017-08-16, última modificación el 2017-08-17


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