Abstract: El objetivo de este artículo es reflejar la metodología utilizada para la mejora de una asignatura del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) utilizando diversas herramientas de mejora continua, basado en el Kaizen. La mejora continua es una herramienta de trabajo especialmente conocida dentro del ámbito de la ingeniería, principalmente para la mejora de procesos y productos, pero que puede utilizarse en cualquier proceso de mejora. Concretamente, se han utilizado dos herramientas de esta metodología: el DAFO para el análisis de debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades y, a partir de los resultados obtenidos, se plantean diversas acciones con el objetivo corregir las debilidades, afrontar las amenazas, mantener las fortalezas y explotar las oportunidades, mediante lo que se conoce como herramienta CAME. Todo ello se ha implementado para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje en la asignatura Expresión Gráfica II (EGII) del Grado de Ingeniería de Diseño Industrial y Desarrollo de Producto (IDIDP) de la Universidad de Zaragoza (UZ)
[The aim of this paper is to show the use of a methodology to improve a subject of the Superior European Education Space based on the use of diverse tools of the continuous improvement system, based on the Kaizen. The continuous improvement system is a tool specially used in the engineering sector to improve industrial process and products, but that can be used in any improvement process. Concretely, it has been used two tools: the SWOT and the CAME analysis that are complementary. The SWOT tool allows to determine the strengths and the weakness and to identify the opportunities and the threats. On the other hand, the CAME tool allows correcting the Weaknesses, adapting to and adjusting to the threats, maintaining the strengths and exploring the opportunities. These tools have been used to improve the teaching and the learning process in the subject Graphical Expression II of degree of Industrial Design and Product Development Engineering of the University of Zaragoza.]

Idioma: Español

DOI: 10.26754/CINAIC.2017.000001_009

Año: 2017

En: IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC (Zaragoza 4-6 Octubre 2017)




Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Communications and papers



 Record created 2017-09-25, last modified 2017-11-07


Fulltext:
Download fulltext
PDF

Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)