000062892 001__ 62892 000062892 005__ 20171107135356.0 000062892 0247_ $$2doi$$a10.26754/CINAIC.2017.000001_052 000062892 037__ $$aCOMPON-2017-0042 000062892 041__ $$aspa 000062892 100__ $$aMorillo Balsera, M. Carmen$$uUniversidad Politécnica de Madrid, España 000062892 245__ $$aLas técnicas de Minería de datos, Imágenes 3D, Sistemas de Información Geográfica y Estadística espacial aplicadas a la Innovación Educativa [Techniques of Data Mining, 3D Images, Geographic Information Systems and Spatial Statistics applied to Educational Innovation ] 000062892 260__ $$c2017 000062892 506__ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted 000062892 5203_ $$aEl objetivo de este artículo es analizar como las nuevas tecnologías: Minería de datos, Imágenes 3D o Videos digitales, Sistemas de Información Geográfica (datos georreferenciados) y Estadística espacial, han cambiado y mejorado la Innovación Educativa. Sin embargo, hay que destacar la “poca presencia” de aplicación de la Estadística espacial en España en los trabajos de investigación de Innovación Educativa. El objetivo de este trabajo ha sido investigar las causas más importantes de la no aplicación de esta estadística, detectándose que hay una falta de formación en Secundaria y Bachillerato, así como en la etapa universitaria, tanto en alumnos, como en profesores. Y por ello, se proponen soluciones para la mejora en la utilización y aplicabilidad de la Estadística espacial en los trabajos de Innovación Educativa en España. [The aim of this work is to analyze how the new technologies: Data Mining, 3D Images or Digital Videos, Geographic Information Systems (georeferenced data) and Spatial Statistics, has changed and improved the current trends in Educational Innovation. Nevertheless, it is necessary to emphasize the "lack" of application of Spatial Statistics in Spanish researches focus on Educational Innovation. In this study the most important causes of non-application of this topic are investigated, and it has been detected an absence of this kind of education during Secondary and High School grades, which can also be extended university studies and affects both, students and teachers. Therefore, solutions are proposed for the improvement in the use and applicability of Spatial Statistics in the field of Educational Innovation in Spain.] 000062892 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby-nc-nd$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ 000062892 6531_ $$aMinería de datos;Imágenes 3D o Videos digitales;Sistemas de Información Geográfica;Estadística espacial e Innovación Educativa 000062892 6531_ $$aData mining;3D Images or Digital Videos;Geographic Information Systems;Spatial Statistics and Educational Innovation 000062892 655_4 $$aComunicación 000062892 700__ $$aMolina Sánchez, Iñigo$$uUniversidad Politécnica de Madrid, España 000062892 700__ $$aGarcía Aranda, César$$uUniversidad Politécnica de Madrid, España 000062892 700__ $$aMartínez Cuevas, Sandra$$uUniversidad Politécnica de Madrid, España 000062892 773__ $$dZaragoza$$gIV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC (Zaragoza 4-6 Octubre 2017) 000062892 8564_ $$s113339$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/62892/files/052.pdf 000062892 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:62892$$pcomunicaciones-ponencias 000062892 980__ $$aCOMPON