Abstract: Con el objeto de mejorar la participación y el compromiso de los alumnos, se ha llevado a cabo un proyecto de innovación educativa de aprendizaje-servicio, de tipo cooperativo, basado en el autoaprendizaje de los estudiantes, bajo la supervisión y guía del profesor responsable de la asignatura, y para la aplicación de los conocimientos adquiridos en un proyecto real. En el ámbito del Máster Universitario en Eficiencia Energética en la Edificación, la Industria y el Transporte de la Universidad Politécnica de Madrid, y en colaboración con distintas entidades, los alumnos han tenido que asimilar y aplicar la teoría y la técnica sobre auditorías energéticas en un proyecto profesional que ha culminado en la formulación de un programa educativo que han impartido a los beneficiarios del producto, en este caso a los usuarios de las viviendas que han sido auditadas. El fin solidario ha cubierto desde el principio al final todas las actividades, proporcionando un incentivo personal y trascendente a la adquisición del conocimiento.
[To improve the participation and commitment of the students, a service-learning, educational-innovation and cooperative project has been carried out. It is based on the self-learning of students under the guide and supervision of the professor responsible of the subject, in order to apply the acquired knowledge to a real project. In the framework of the Postgraduate Programme in Energy Efficiency in Building Construction, Industry and Transport at the Universidad Politécnica de Madrid, and in collaboration with different entities, students have learned and applied the theory and technique about energy audits in a professional project. The coursework concludes with the formulation of an educative program that the students give to the users as main beneficiaries of the product. Solidarity as the purpose of this work has been present in all activities, from the beginning to the end, giving a personal and significant incentive to the acquiring of knowledge.]

Idioma: Español

DOI: 10.26754/CINAIC.2017.000001_088

Año: 2017

En: IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC (Zaragoza 4-6 Octubre 2017)




Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.


Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Communications and papers



 Record created 2017-09-26, last modified 2017-11-07


Fulltext:
Download fulltext
PDF

Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)