Abstract: Este artículo introduce de forma somera el Learning Analytics como disciplina y campo de investigación, incluyendo sus principales características, potenciales beneficios de cara a la sociedad, retos y tendencias actuales. A su vez, este manuscrito presenta la Red de Investigación SNOLA (Spanish Network of Learning Analytics, Red Española de Analítica de Aprendizaje), reconocida por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España. Sobre esta red, se comentan sus objetivos, retos, áreas de trabajo y actividades. En cuanto a SNOLA, se destaca su carácter participativo y abierto hacia la colaboración con distintos actores dentro del área LA, como son las instituciones, usuarios, educadores o los tecnólogos.
[This article briefly introduces Learning Analytics as a discipline and field of research, including its main features, potential benefits for the Society, as well as the current challenges and trends. On the other hand, this manuscript presents the SNOLA Research Network (Spanish Network of Learning Analytics), recognized by the Ministry of Economy and Competitiveness of the Spanish Government. Regarding this research network, the paper discusses its goals, challenges, working areas and activities. Also, is featured the SNOLA participative and open culture towards collaboration with different actors within the LA area, such as institutions, users, educators or technologists.]
Idioma: Español
DOI: 10.26754/CINAIC.2017.000001_147
Año: 2017
En: IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad-CINAIC (Zaragoza 4-6 Octubre 2017)
You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Communications and papers