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000064951 005__ 20180207125401.0
000064951 037__ $$aTAZ-TFG-2017-3603
000064951 041__ $$aspa
000064951 1001_ $$aDueso Aznárez Virginia
000064951 24200 $$aKnowledge of the Celiac Disease in teachers of Infant and Primary Education
000064951 24500 $$aConocimiento de la Enfermedad Celíaca en profesores de Educación Infantil y Primaria
000064951 260__ $$aZaragoza$$bUniversidad de Zaragoza$$c2017
000064951 500__ $$aCeliac disease (CD) is a chronic disease of the small intestine triggered by exposure to gluten in genetically predisposed individuals. It is a disease that affects 1 in 100 people in our country, and those diagnosed have to follow a strict gluten-free diet that will affect their personal, social and emotional lives. In the educational field, there have been an increase in diagnosed cases and therefore celiac children who may feel isolated during school activities involving food. This work has as main objective to analyze the knowledge of the celiac disease among teachers in Infant and Primary Education, while working with pupils sufferig from celiac disease in class to promote attitudes of respect and support to school, families and to children themselves. For this purpose, 341 teachers of Infant and Primary Education have returned a questionnaire. This research reveals the need to improve the training of Infant and Primary teachers on celiac disease and pupils with special nutritional needs.
000064951 506__ $$aby-nc-sa$$bCreative Commons$$c3.0$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/
000064951 520__ $$aLa enfermedad celíaca (EC) es una enfermedad crónica del intestino delgado provocada por la exposición al gluten en personas genéticamente predispuestas. Es una enfermedad que afecta a 1 de cada 100 personas en nuestro país, y los diagnosticados tienen que seguir una estricta dieta sin gluten que afectará a su vida personal, social y emocional. En el ámbito educativo se han incrementado los casos diagnosticados y por lo tanto hay más niños que se sienten aislados en las actividades escolares que suponen comida. Este trabajo de fin de grado tiene como finalidad analizar el conocimiento de la enfermedad celíaca en profesores de Educación Infantil y Primaria, a la hora de atender a un alumno celíaco en sus clases, y poder fomentar actitudes de respeto, apoyo y ayuda a las escuelas, a las familias y a los propios niños. Para ello se ha realizado una encuesta a 341 profesores de Educación Infantil y Primaria de toda España. Este trabajo pone de manifiesto la necesidad de mejorar la formación que nuestros profesores reciben en enfermedad celíaca o en necesidades nutricionales especiales.
000064951 521__ $$aGraduado en Magisterio en Educación Infantil
000064951 540__ $$aDerechos regulados por licencia Creative Commons
000064951 700__ $$aFueyo Díaz Ricardo$$edir.
000064951 7102_ $$aUniversidad de Zaragoza$$b $$c
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000064951 951__ $$adeposita:2018-02-07
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