000076999 001__ 76999
000076999 005__ 20210318091408.0
000076999 0247_ $$2doi$$a10.28914/Atlantis-2018-40.2.02
000076999 0248_ $$2sideral$$a109615
000076999 037__ $$aART-2018-109615
000076999 041__ $$aspa
000076999 100__ $$0(orcid)0000-0003-4402-0815$$aFerrández San Miguel, M.
000076999 245__ $$aAppropriated bodies: Trauma, biopower and the posthuman in Octavia Butler's "Bloodchild" and James Tiptree, Jr.'s "The Girl Who Was Plugged In"
000076999 260__ $$c2018
000076999 5060_ $$aAccess copy available to the general public$$fUnrestricted
000076999 5203_ $$aThis article approaches science fiction using the strategically powerful perspectives of Trauma Studies and the posthuman in conjunction with Foucault''s notion of biopower, paying special attention to the deep investment of these discourses in notions of embodiment and agency. In order to do so, I will consider Octavia Butler's 1984 short story "Bloodchild" (Hugo and Nebula Awards) and James Tiptree, Jr. (Alice Sheldon)'s 1973 novella "The Girl Who Was Plugged In" (Hugo Award). Both stories explore dystopian futures-in their focus on coercive extraterrestrials and life on an inhospitable planet, on the one hand, and on oppressive consumer culture and corporate technoscience, on the other-and point back to our posthuman present through metaphoric characters that illustrate and invite comment upon the articulation of power and the construction of the embodied posthuman. The main issue at play in the two stories, I will contend, is the identification of biopower with the traumatic appropriation of the human body and the articulation of posthuman forms of resistance to it.
Este artículo se centra en el género de la ciencia ficción, recurriendo a las perspectivas críticas que proporcionan los estudios de trauma y las teorías de posthumanidad, así como el concepto de biopoder de Michel Foucault. Se presta especial atención a cómo se articulan en dichos Hugo y Nebula, y “La chica enchufada” (1973), de James Tiptree, Jr. (Alice Sheldon), articulación de formas posthumanas de resistencia. corporativa. Ambas historias, además, apuntan a nuestro presente estatus posthumano dos relatos breves: “Hijo de sangre” (1984), de Octavia Butler, ganadora de los premios es la identificación del biopoder con la apropriación traumática del cuerpo humano y la galardonada con el premio Hugo. Ambos textos exploran futuros distópicos: el primero hostiles, y el segundo a través de su visión de la cultura de consumo y de la tecnociencia marcos teóricos los conceptos de “fisicalidad” y agencia. Con este fin, el artículo analiza mediante la representación de la vida en un planeta inhóspito habitado por extraterrestres mediante personajes metafóricos que ilustran e invitan a comentar la articulación del poder y la construcción del ser posthumano encarnado. La cuestión principal en ambos textos .
000076999 540__ $$9info:eu-repo/semantics/openAccess$$aby$$uhttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
000076999 590__ $$a0.075$$b2018
000076999 591__ $$aLINGUISTICS$$b180 / 182 = 0.989$$c2018$$dQ4$$eT3
000076999 592__ $$a0.118$$b2018
000076999 593__ $$aCultural Studies$$c2018$$dQ2
000076999 593__ $$aLiterature and Literary Theory$$c2018$$dQ2
000076999 593__ $$aLinguistics and Language$$c2018$$dQ2
000076999 593__ $$aLanguage and Linguistics$$c2018$$dQ2
000076999 655_4 $$ainfo:eu-repo/semantics/article$$vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
000076999 773__ $$g40, 2 (2018), 27-44$$pAtlantis rev. Asoc. esp. Estud. Anglo-Norteam.$$tATLANTIS-JOURNAL OF THE SPANISH ASSOCIATION OF ANGLO-AMERICAN STUDIES$$x0210-6124
000076999 8564_ $$s3849192$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/76999/files/texto_completo.pdf$$yVersión publicada
000076999 8564_ $$s49379$$uhttps://zaguan.unizar.es/record/76999/files/texto_completo.jpg?subformat=icon$$xicon$$yVersión publicada
000076999 909CO $$ooai:zaguan.unizar.es:76999$$particulos$$pdriver
000076999 951__ $$a2021-03-18-09:10:08
000076999 980__ $$aARTICLE