Drawing. The  first construction of Paul Rudolph’s architecture / El dibujo. Primera construcción de la arquitectura de Paul Rudolph
Resumen: The American architect Paul Rudolph (1918-1997) conceded drawing a fundamental role in his creative process, which corresponded to a highly emotional conception of architecture. During his training and first years of work, he acquired a type of representation that allowed him to convey his personal vision of each project. His relentless will to overcome the International Style was based on six determinants: environment, natural conditions, materials, function, psychological demands of the space and spirit of times, which guided him in the search for answers and marked his work until the end of the sixties, when he achieved his creative maturity. Taking the drawing as the axis of the investigation, we analyse how these factors intervene in his residential projects in Florida, whose tectonics he conceived based on the spatial unit; in his collective housing projects, whose social facet he channelled towards urban modular groups; and in his projects of a monumental scale, whose materiality he imagined and defined accurately. In all of them spatial and constructive decisions relate intimately to his method of representation, establishing a continuous parallelism between drawing and building.

El arquitecto americano Paul Rudolph (1918-1997) concede al dibujo un papel central en su proceso creativo, que responde a una concepción altamente emocional de la arquitectura. Durante su formación y sus primeros años de trabajo, adquiere un tipo de representación que le permite transmitir una visión personal del proyecto. Su constante inquietud por la superación del estilo internacional, parte de seis factores determinantes: emplazamiento, condiciones naturales, materiales, función, psicología del espacio y espíritu de la época, que le guían en la búsqueda de respuestas y marcan su obra hasta nales de los años sesenta, cuando alcanza su madurez creativa. Tomando el dibujo como eje de la investigación, se analiza cómo intervienen estos factores en sus proyectos residenciales en Florida, cuya tectónica concibe desde la unidad espacial; en sus proyectos de vivienda colectiva, cuya componente social orienta en agrupaciones modulares urbanas; y en sus proyectos de escala monumental, cuya materialidad imagina y de ne con precisión. En todos ellos, las decisiones espaciales y constructivas están tan íntimamente relacionadas con su método de representación, que establecen un paralelismo constante entre dibujar y construir.

Idioma: Múltiples idiomas
DOI: 10.4995/vlc.2019.10967
Año: 2019
Publicado en: VLC arquitectura 6, 1 (2019), 67-95
ISSN: 2341-3050

Factor impacto SCIMAGO: 0.102 - Visual Arts and Performing Arts (Q3) - Geography, Planning and Development (Q4) - Urban Studies (Q4) - Architecture (Q4) - History (Q4)

Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Expresión Gráfica Arquite (Unidad Predepartam. Arquitect.)

Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes.


Exportado de SIDERAL (2023-09-21-13:29:01)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles



 Record created 2019-05-08, last modified 2023-09-21


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)