The influence of scent on virtual reality experiences: The role of aroma-content congruence
Resumen: We live in a multisensory world. Our experiences are constructed by the stimulation of all our senses. Nevertheless, digital interactions are mainly based on audiovisual elements, while other sensory stimuli have been less explored. Virtual reality (VR) is a sensory-enabling technology that facilitates the integration of sensory inputs to enhance multisensory digital experiences. This study analyzes how the addition of ambient scent to a VR experience affects digital pre-experiences in a service context (tourism). Results from a laboratory experiment confirmed that embodied VR devices, together with pleasant and congruent ambient scents, enhance sensory stimulation, which directly (and indirectly through ease of imagination) influence affective and behavioral reactions. These enriched multisensory experiences strengthen the link between the affective and conative images of destinations. We make recommendations for researchers and service providers with ambitions to deliver ambient scents, especially those congruent with displayed content, to enhance the sensorialization of digital VR experiences.
Idioma: Inglés
DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.09.036
Año: 2021
Publicado en: Journal of Business Research 123 (2021), 289-301
ISSN: 0148-2963

Factor impacto JCR: 10.969 (2021)
Categ. JCR: BUSINESS rank: 17 / 155 = 0.11 (2021) - Q1 - T1
Factor impacto CITESCORE: 11.2 - Business, Management and Accounting (Q1)

Factor impacto SCIMAGO: 2.316 - Marketing (Q1)

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/LMP65-18
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/S20-17R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Comerci.Investig.Mercados (Dpto. Direc.Mark.Inves.Mercad.)

Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2023-05-18-13:25:24)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2020-11-17, última modificación el 2023-05-19


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)