Resumen: The link between economic growth and the size of the public sector has fuelled one of the most wide-ranging debates in economic literature and the empirical evidence is far from conclusive. With different techniques that encompass both country-to-country causality analysis with VAR models and standard and grouped panels, we study this relationship for a sample of 25 countries from the 1960s to the present. Our contribution is fundamentally methodological, overcoming several pitfalls of the previous literature, namely, endogeneity, dynamic effects and common patterns. The results do not support the fulfilment of the Wagner''s Law and a negative effect of public size on economic growth is highlighted.
La relación entre tamaño del sector público y crecimiento económico ha dado lugar a una ingente literatura, tanto teórica como empírica. Sin embargo, la evidencia está muy lejos de ser concluyente. Este trabajo tiene por objeto investigar dicha relación para una muestra de 25 países europeos desde la década de 1960 hasta la actualidad. A tal efecto, se aplican diversas técnicas que comprenden el análisis de causalidad individual con modelos VAR y modelos de datos de panel, tanto tradicionales como de efectos agrupados. Nuestra contribución es esencialmente metodológica, puesto que permite superar algunos de los principales escollos de la literatura anterior: la endogeneidad, los efectos dinámicos y la omisión de patrones comunes. Los resultados obtenidos no sustentan la ley de Wagner y destacan, para la muestra seleccionada, la existencia de un efecto negativo del tamaño del sector público sobre el crecimiento económico. Idioma: Inglés DOI: 10.33776/rem.v0i51.3904 Año: 2019 Publicado en: REVISTA DE ECONOMIA MUNDIAL 51 (2019), 51-78 ISSN: 1576-0162 Factor impacto JCR: 0.26 (2019) Categ. JCR: ECONOMICS rank: 364 / 371 = 0.981 (2019) - Q4 - T3 Factor impacto SCIMAGO: 0.164 - History (Q2) - Political Science and International Relations (Q3) - Social Sciences (miscellaneous) (Q3) - Geography, Planning and Development (Q4) - Transportation (Q4) - Economics and Econometrics (Q4)