Resumen: Previous investigations have shown that when earnings meet analysts forecasts, the market reacts positively, and when these forecasts are not reached, the market reacts negatively. For this reason, forecasts become goals to beat, and as the literature has revealed, this creates an incentive for earnings management. The present paper extends prior research, providing evidence that the magnitude of the reward (penalty) for companies meeting (failing to meet) earnings forecasts differs depending on the market. In addition, it reveals that the strength of the incentive for companies to manage their earnings differs depending on the market in which they are listed. We compare six stock markets and find that the most powerful incentives arise when the reward for meeting the forecasts or the penalty for not doing so is greater. (C) 2021 ASEPUC. Published by EDITUM - Universidad de Murcia.as que, cuando dichos pronósticos no son alcanzados, la reacción del mercado es la contraria. Por ello, los pronósticos se convierten en metas a batir y, tal como la literatura ya ha contrastado, surge un incentivo para la manipulación del resultado.
En este contexto, el presente trabajo va más allá, evidenciando que la reacción positiva o negativa es de diferente magnitud según los mercados y que ello explica que la fuerza con la que las empresas perciben el incentivo a manipular los resultados para alcanzar dichos pronósticos también sea diferente según el mercado en el que cotiza. Comparando seis mercados, obtenemos que el incentivo es más potente cuanto mayor es el premio por cumplir los pronósticos, o la penalización por no hacerlo. Idioma: Inglés DOI: 10.6018/rcsar.357771 Año: 2021 Publicado en: Revista de Contabilidad-Spanish Accounting Review 24, 1 (2021), 75-89 ISSN: 1138-4891 Factor impacto JCR: 2.342 (2021) Categ. JCR: BUSINESS, FINANCE rank: 66 / 111 = 0.595 (2021) - Q3 - T2 Factor impacto CITESCORE: 3.6 - Business, Management and Accounting (Q2)