Resumen: La autodeterminación es un factor relevante en la educación y en la vida de las personas con discapacidad, quienes reclaman su derecho a poder ser agente causal en su propia vida. La investigación pone de manifiesto que los factores personales y ambientales juegan un rol fundamental en el desarrollo y la expresión de la autodeterminación. El objetivo de este trabajo es analizar el rol de las variables personales y familiares en la autodeterminación de los jóvenes con discapacidad intelectual. Se obtuvo información sobre la autodeterminación y características personales y familiares de 71 estudiantes de entre 11 y 17 años con discapacidad intelectual. Los resultados ponen de manifiesto que las variables familiares desempeñan un papel importante a tener en cuenta para el desarrollo y la promoción de la autodeterminación durante la etapa educativa.
Self-determination is a relevant issue in the education and the live of people with disabilities, who claim their right to be a causal agent in their own lifes. Research has established that both environmental and personal factors play a significant role in the development and expression of self-determination. The aim of this study is to examine the degree to which several personal and family factors affect and influence the self-determination level of students with an intellectual disability. A total of 71 students with an intellectual disability (11-17 years old) participated in the study, and information about self-determination and family and personal factors was obtained. The results show that family variables play an important role in participants'' self-determination in order to facilitate and promote selfdetermination over the educational period. Idioma: Español DOI: 10.5093/psed2018a13 Año: 2018 Publicado en: Psicología educativa (Madrid) 24, 2 (2018), 75-83 ISSN: 1135-755X Factor impacto JCR: 1.613 (2018) Categ. JCR: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH rank: 107 / 243 = 0.44 (2018) - Q2 - T2 Categ. JCR: PSYCHOLOGY, MULTIDISCIPLINARY rank: 52 / 137 = 0.38 (2018) - Q2 - T2 Categ. JCR: PSYCHOLOGY, EDUCATIONAL rank: 28 / 59 = 0.475 (2018) - Q2 - T2 Factor impacto SCIMAGO: 0.505 - Social Psychology (Q2) - Developmental and Educational Psychology (Q2)