Doctor Zhivago (David Lean, 1965): la creación poética y su representación en el cine
Resumen: La adaptación cinematográfica de El doctor Zhivago se vio obligada a respetar la condición de poeta, muy relevante en la novela, del protagonista. No obstante, las digresiones sobre poesía hubieron de suprimirse para no lastrar el ritmo del relato, por lo que el director David Lean hace algunas alusiones a lo poético a partir del poder simbólico de la imagen para sugerir que la condición de poeta de Zhivago tiene un peso real.

The film adaptation of Doctor Zhivago was forced to respect the poet's status, very relevant in the novel, of the protagonist.
However, the digressions on poetry had to be suppressed in order not to weigh down the rhythm of the story, so director David Lean makes some allusions to the poetic based on the symbolic power of the image to suggest that Zhivago's status as a poet has a real
weight.

Idioma: Español
DOI: 10.24310/Trasvasestlc.vi3.12178
Año: 2021
Publicado en: Trasvases entre la literatura y el cine 3 (2021), 215-232
ISSN: 2695-639X

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/H05
Tipo y forma: Article (Published version)
Área (Departamento): Área Teor.Liter.y Liter.Compa. (Dpto. Lingüíst.y Liter.Hispán.)

Creative Commons You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use. You may not use the material for commercial purposes. If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.


Exportado de SIDERAL (2021-10-08-11:35:01)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Articles



 Record created 2021-10-08, last modified 2021-10-08


Versión publicada:
 PDF
Rate this document:

Rate this document:
1
2
3
 
(Not yet reviewed)