Misterio de los Letrabytes Fugados: Evaluación Inclusiva de la Conciencia Fonológica con Gamificación Tangible
Resumen: The development of phonological awareness, i.e. the metacognitive skill that allows thinking and manipulating the language structure, from an early age is mandatory for the acquisition of literacy skills. Multisensory stimulation, curiosity and interest are fundamental for learning. In doing so, Communication Technologies have a key role because a learning-oriented use can encourage current digital natives' interest and thinking. This paper presents a game with tangible technology designed to both intervention and diagnostic, formative and summative evaluation. The user experience was carried out during two weeks through a multiple case study with four kindergarten children. A multimedia adventure game was presented in which they had to solve phonological awareness challenges through the manipulation of tangible technology to achieve the final goal. The observation was recorded in the designed evaluation model, allowing the analysis of pre- and post-intervention data after the triangulation of data for subsequent qualitative analysis. The results show an improvement in phonological awareness, as well as the gamified experience marks. These promising outcomes support the use of such methodologies to a learner-centered education model.
Idioma: Español
Año: 2021
Publicado en: VAEP-RITA 9, 4 (2021), 1-10
ISSN: 2255-5706

Originalmente disponible en: Texto completo de la revista

Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/AEI-FEDER/PID2019-105660RB-C21
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA-FEDER/T60-20R-AFFECTIVE LAB
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/T45-17R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/DGA/T58-17R
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MCIU-AEI-FEDER/RTI2018-096986-B-C31
Financiación: info:eu-repo/grantAgreement/ES/MINECO-AEI-ERDF/TIN2016-76635-C2-1-R
Tipo y forma: Artículo (Versión definitiva)
Área (Departamento): Área Arquit.Tecnología Comput. (Dpto. Informát.Ingenie.Sistms.)
Área (Departamento): Área Teoría e Histª. Educación (Dpto. Ciencias de la Educación)


Creative Commons Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.


Exportado de SIDERAL (2022-01-20-22:51:43)


Visitas y descargas

Este artículo se encuentra en las siguientes colecciones:
Artículos



 Registro creado el 2022-01-20, última modificación el 2022-01-20


Versión publicada:
 PDF
Valore este documento:

Rate this document:
1
2
3
 
(Sin ninguna reseña)